Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Strukturelle hindringer forklarer mer enn at gutter ikke finner seg tilrette i skolen, ifølge Kristoffer Chelsom Vogt ved Sosiologisk institutt.
Liberalisering vil ikke gjøre hverdagen tryggere for de prostituerte, skriver Katharina Sass i BT.
Tett oppfølging og høgt fagleg nivå er det Thea Larsen trekk fram som den største overgangen frå bachelorstudiane ved UiO til masterprogrammet i Sampol ved UiB.
Overgangen var litt tøff i starten men undervisinga og oppfølginga er mykje betre, seier masterstudent Mathilde Thorsen om overgangen frå høgskulebachelor til masterprogrammet i Sampol.
Hvert år skiller ca 10 000 nordmenn seg. Et lignende antall gjennomgår samlivsbrudd uten å være gift. Forskere fra Sosiologisk institutt og SNF har undersøkt hvordan dette påvirker sykefravær.
I ein artikkel publisert i den siste utgåva av Scandinatvian Political Studies analyserer Jon Kåre Skiple og Gunnar Grendstad m.fl. korleis norske høgsterettsdommarar har votert i saker knytt til økonomi i perioden 1963 - 2012.
I februar disputerte en stipendiat fra Institutt for sosialantropologi.
Inger Elisabeth Måren, postdoktor ved Institutt for geografi, valgte å reise til University of California Berkeley for ett semester.
Senter for konkurransepolitikk (BECCLE) fekk løyving frå Universitetsstyret i Bergen til å halde fram til 2020. Den forlenga samarbeidsavtalen mellom NHH og UiB sikrar at institusjonane framleis har spisskompetanse på forsking og utdanning innan konkuransepolitikk.
Jeg valgte å ta et semester ved James Cook University (JCU) i Townsville, Australia, som en del av min bachelorgrad i geografi med spesialisering i miljø- og landskapsgeografi.
Kor stabile er nordmenn sine haldningar til klimaspørsmål? Det prøver stipendiat Åsta Dyrnes Nordø å finna ut av. Les meir om dette i universitetsavisa På Høyden!
Hallvard Moe er medredaktør for et spesialnummer av Television & New Media
Trygg og lovleg abort, tilgang til helsetenester for men som har sex med men, HIV-overføring. Professor Siri Gloppen er klar for å tilsette ein ny post-doc på Institutt for samanliknande politikk. Fokuset for prosjektet er på politiske forklaringar på seksuell og reproduktiv helse i Afrika.
PhD Katharina Sass har publisert en artikkel om de nordiske sexkjøpslovene i det renommerte tyske tidsskriftet "Blätter für deutsche und internationale Politik".
Johs. Hjellbrekke har sammen med Magne Flemmen (UiO) på trykk en artikkel i siste utgave av The Sociological Review.
Masterprosjektet mitt handler om integreringsutfordringene til nordkoreanske flyktninger som prøver å tilpasse seg et moderne demokratisk og kapitalistisk samfunn i Sør-Korea.
Hvordan er det egentlig å få et flyktningmottak i nabolaget? Blir skepsisen mindre etter at mottaket er etablert? Og hvordan føles det faktisk å komme til Norge?
I den siste utgåva av Journal of European Public Policy kan du lese den siste artikkelen til Georg Picot, «Globalization and healthcare policy: a constraint on growing expenditures»

Sider