Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Førsteamanuensis ved Institutt for sammenliknende politikk, Michael Alvarez, er blant tre finalister fra Universitetet i Bergen i Morgenbladets kåring av fantastiske formidlere.
Ingvild Aagedal Skage disputerer fredag 27. mai for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «The urban poor as citizens and clients – enacting political agency through political parties and social movements in Kenya and Zambia».
Ved Institutt for geografi er det ledig følgende stillinger som undervisningsassistenter for mastergradsstudenter høsten 2016.
Lars Erik Berntzen er tidligere ansatt ved Institutt for sammenliknende politikk og for tiden stipendiat ved Det europeiske universitetsinstituttet i Firenze. Sammen med Jonas Bergan Dræge lager han podcasten Politikk og Røvere.
Fredag 20. mai disputerte Maren Christensen Bjune for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen “Religious change and political continuity. The evangelical church in Guatemalan politics”.
Brita Ytre-Arne er medredaktør for en tematisk seksjon i tidsskriftet Participations, der forskningsnettverket CEDAR presenterer resultater fra en litteraturgjennomgang av nyere forskning innen mediebruks- og publikumsstudier.
Stipendiat i naturgeografi, Benjamin Aubrey Robson, er nominert til SV-fakultetets publikasjonspris for “Automated classification of debris-covered glaciers combining optical, SAR and topographic data in an object-based environment”.
14 studentar på masterprogrammet i geografi og Development Geography har levert masteroppgåvene sine innan fristen i vår. Som del av avsluttande mastereksamen presenterer dei oppgåvene sine i juni.
Studentutvalget ved Det samfunnsvitenskapelige fakultetet (SU) har nominert Sampol107 Politisk mobilisering til Studiekvalitetsprisen ved Det samfunnsvitenskapelige fakultetet.
Håvard Haarstad og Tarje Wanvik har fått akseptert en artikkel i Progress in Human Geography, et av de øverst rangerte tidsskriftene i geografifaget.
Stavanger viste seg fra sin aller beste side da 25 studenter og tre veiledere fra institutt for geografi fra Universitetet i Bergen besøkte byen på feltkurs i mai. Med strålende sol og kvikksølvet boblende rundt 26 grader var det liten grunn til å sitte inne - skulle man trodd.
Ved Institutt for sosialantropologi er det ledig to stillinger som undervisningsassistenter for høstsemesteret 2016: en 100% stilling i 4 måneder, fra 12. august til 16. desember og en 100% stilling i 2 måneder, fra 17. oktober til 19. desember. Det er mulighet for forlengelse.
Instituttet har to aktive studentgrupper, Kula Kula og Fagutvalget, og på fredag 6. mai slår de seg sammen for å arrangere en antropologisk vårfest. Ta med dine antropologikolleger, medstudenter og andre intresserte for en helaften i hyggelig selskap, fengende underholdning og yrende vårstemning!