Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Velkommen til et nytt semester med geografistudier! Her er en oversikt over alt som skjer for ditt program i uke 33.
Som masterstudent ved instituttet gjorde Mari-Kristine Morberg feltarbarbeid om kjønnspraksiser i Buenos Aires, Argentina. I dag er hun Hordalands første mobbeombud, og bruker den antropologiske metode aktivt i sin jobbhverdag.
Universitetet i Bergen tilbyr et PhD-kurs i forbindelse med Bergen Exchanges 2016, organisert av Centre on Law and Social Transformation (Chr. Michelsen Institutt og Institutt for sammenliknende politikk). Kurset går fra torsdag 18. august til fredag 26. august.
Her er en liten rapport fra feltarbeidet mitt. Det foregår ikke, som vanlig på geografi, ute i frisk luft og flott natur, men i støvete kjellere og gamle arkiver.
14 studentar på masterprogramma i geografi og Development Geography leverte masteroppgåvene sine innan fristen 18. mai.
Universitetet ble grunnlagt i 1218. Geografene ved universitetet fungerte som rådgivere for dronningen da hun valgte å finansiere Columbus' oppdagelse av Amerika. For en interessert geograf er Salamanca et paradis!
I boken "India's democracies" redigert av Arild Engelsen Ruud og Geir Heierstad, bidrar Kenneth Bo Nielsen med et kapittel om Mamata Banjeree
- Island er det mest eksotiske landet i Norden. Landskapet er så unikt og Reykjavik er kjent for sitt gode kulturliv.
Noe av det viktigste Marie har lært på universitetet er å være kritisk og hun synes skoleeksamener er en grusom vurderingsform.
Alf Gunvald Nilsen har publisert en artikkel i tidsskriftet International Journal of Politics, Culture and Society (IJPCS)
Fredag 10. juni ble Masterseremonien 2016 arrangert av Det samfunnsvitenskapelige fakultet.
- Jeg anbefaler University of Reading på det varmeste! Det er et stort universitet med sporter og klubber for alle, og en utrolig fin campus. Studiene har gått veldig bra, undervisningen var gjennomgående god og enkel å følge.
I april og juni i år disputerte to stipendiater fra Institutt for sosialantropologi.
Det samfunnsvitenskapelige fakultet inviterte alle sine bachelor- og masterkandidater til gradsfeiring i Universitetsaulaen fredag 10. juni 2016. Det ble en flott og høytidelig avslutning på studiene.
Fredag 10. juni 2016 ble det klart: Formidlingsprisen for 2015 ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet gikk til professor Edvard Hviding ved Institutt for sosialantropologi.
Studiekvalitetsprisen 2016 ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet gikk til emnet MET102 Samfunnsvitenskapelig metode.
Publikasjonsprisen 2016 ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet går til Georg Picot, førsteamanuensis ved Institutt for sammenliknende politikk.
Vigdis Broch-Due og Margit Ystanes redigerer og bidrar med kapitler i ny bok.

Sider