Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Er du nysgjerrig på geografistudiet? Når UiB inviterer elever til Åpen dag 8. mars, står Marikken Wullf Wathne og Max Koller klare til å gi smakebiter på hva vi er opptatt av på Institutt for geografi.
Elevar frå Sandsli vidaregåande skule fekk eit allsidig innblikk i samfunnsøkonomien med hjelp av eksperiment og fleip eller fakta.
- Alle de personlige historiene er det beste med presentasjonen, forteller Ola Stangeby som går Afrika-linjen på Bømlo folkehøgskole. Han er en av mange elever som i vinter får bedre kjennskap til det antropologiske feltarbeid, studiemuligheter og hva man egentlig kan bli med sosialantropologi i bagasjen.
Arvid Hallén takker 1. mars av som administrerende direktør i Forskningsrådet. Nå skal han blant annet være styreleder og bidra i utviklingen av Høgskulen på Vestlandet. Fra studietiden sin husker han det gode studiemiljøet på sosialantropologi og forelesninger med selveste Fredrik Barth.
Med støtte fra Forskningsrådet skal grafikkselskapet Vizrt og Universitetet i Bergen samarbeide om å lage et verdensledende verktøy for online videoredigering.
Mobiltelefonen er blitt journalistens viktigste arbeidsverktøy. Ved Universitetet i Bergen er nye teknologier integrert i de profesjonsorienterte studiene.
Denne uken publiserte NOKUT det årlige studiebarometeret, som måler hva studentene synes om studietilbudet sitt. Masterprogrammet i sosiologi kommer best ut ved Universitet i Bergen.
Johannes Hjellbrekke and Olav Korsnes have recently published an article in Sociologica. The article is available online at Italian Journal of Sociology.
Kristoffer Chelsom Vogt recently published an article in Current Sociology about "The concept of the work situation in class analysis".
Vegard Jarness var invitert som "guest speaker" på workshopen arrangert i samarbeid med at Michèle Lamont er utnevnt til æresdoktor ved Amsterdam-universitetet.
Delingsøkonomiutvalet foreslår at delingsplattformer som Uber, Airbnb og andre bør underleggjast ein generell rapporteringsplikt til skattemyndigheitene, og foreslår ei forenkla skattehandsaming av småinntekter frå tenesteyting i delingsøkonomien.