Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Senter for klima og energiomstilling flytter inn i 6.etasje i SV-bygget.
Vegard Jarness har sammen med Magne Flemmen (UiO) og Lennart Rosenlund nylig publisert en artikkel i British Journal of Sociology med tittelen «Social Space and Cultural Class Divisions: Forms of Capital and Contemporary Lifestyle Differentiation».
– Noen dager er man veldig produktiv, mens man andre dager eller uker stirrer på et helt tomt Word-dokument, sier tidligere masterstudent ved Infomedia.
Ved Universitetet i Bergen lyses det nå ut en ny stilling som energidirektør, hvor et overordnet ansvar for å lede det tverrfaglige satsingsområdet på klima og energiomstilling er kandidatens hovedoppgave.
- Jeg ville oppleve å bo i et annet land og se mer av verden. Og hvilken bedre måte å gjøre det på enn å reise og ta utdanning samtidig?
Professor Marit Skivenes mottar 10 millioner fra Forskningsrådet til barnevernsforskning. Det nye tilskuddet inngår i hennes nye store senter, som blir et kraftsentrum i europeisk forskning på barn og deres rettigheter.
Den fjerde Bergen Exchanges-konferansen åpnet mandag 21. august med et spesielt fokus på lovgivning som sosial endringsfaktor i forhold til kjønn og seksualitet.
Torsdag 17. august ble nye masterstudenter på sammenliknende politikk ønsket velkommen.
«Arv betyr mer enn før. Det er ikke noe å diskutere, det er harde fakta.»
Onsdag 16. august inviterte Institutt for sammenliknende politikk de nye førsteårsstudentene ved Europastudier og sampol til fagdag, som en del av semesterstartuken.
Nærmere 100 forventningsfulle studenter inntok i dag Media City Bergen. Studentene blir det første kullet som får sin utdanning ved de prestisjefulle nye studietilbudene i medieklyngen, der universitetet er samlokalisert med en rekke aktører i mediebransjen.
Kristoffer Chelsom Vogt recently published an article in European Societies. This article examines the issue of early school leaving from upper secondary education in light of life course theory on age norms.
Hva med å få betalt for å lære mer om GIS og Esri-programvare? Geodata søker nå studenter ved UiB til fleksibel og lærerik deltidsjobb som GIS-ambassadør.