Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Møt studenter, fapersoner og en geograf i arbeidslivet som forteller om hvorfor geografifaget er så aktuelt, feltkurs som en viktig del av undervisningen, det gode studentmiljøet og utdanningens jobbrelevans.
Bachelorstudent Torjus Birk Holmsen har produsert vinnervideoen i sampols videokonkurranse.
Olje gjennomsyrer de fleste aspekter ved livene våre, men til hvilken pris? Studentene i kurset The Anthropology of Oil dro til Mongstad med kritisk blikk.
- I geografistudiet ser vi på flere av de store trekkene i verdensbildet, som klimaendringer og tilpasninger, globalisering og matsikkerhet. Det gir en helhetlig forståelse av sammenhenger i verden, sier geografistudent Ane Netland Rolland.
Det er mange grunner til hvorfor du bør studere sosialantropologi ved Universitetet i Bergen. Her er de syv beste.
Sampol-professor Ragnhild Louise Muriaas sitt nye forskningsprosjekt “Money Talks” skal forske på hvordan økonomi påvirker kvinners politiske deltagelse.
De 23 deltakerne på videreutdanningskurset i sosialantropologi kommer fra ulike sektorer i arbeidslivet. De har likevel én fellesnevner: et ønske om å bli trygg på kommunikasjon på tvers av ulik kulturbakgrunn. - Dette er utrolig inspirerende! sier Janne Tjåland, som er lærer for minoritetsungdom.
Linea studerer arabisk ved The American University in Cairo og griper alle muligheter for som oppholdet i Egypt har å by på. Hennes råd til andre antropologistudenter som vurderer utveksling: ta ja-hatten på.
Energethics forsker Ingrid Müftüoglu deltok på 'Nordiske utfordringer' konferansen i Helsinki 7-9 Mars 2018, hvor hun presenterte prosjektet og en tekst om rapporteringspraksiser i Norske energisleskaper.
Ignacio Herrera en av to Meltzerprisvinnere for yngre forskere
Masterprogrammet i sammenliknende politikk mottok nylig sin programsenssorrapport for perioden vår 2014 til høst 2017. Tilbakemeldingene er svært positive, og særlig programmets fokus på studentforskning løftes frem av programsensor Magnus Feldmann fra University of Bristol.
Professor Emeritus Stein Kuhnle er kjent for å dele sin forskning på velferdsstaten internasjonalt. Siste stopp var i Sør-Afrika, hvor samarbeidet blant annet har ført til opprettelsen av SANORD - the South African Nordic Centre.
Allerede før han skriver siste ord i masteroppgaven, har samfunnsøkonom Henrik Langsether Rainuzzo sikret prestisjetung jobb i Finansdepartementet.
Henriette var lei en rutinepreget studiehverdag i Bergen. Hun trengte å utfordre seg selv og ville prøve noe nytt, og en venninne anbefalte UC Berkeley i USA. Nå er Henriettes luksusproblem at hun må prioritere alt hun vil oppleve før hjemreisedatoen kommer. Les hennes reisebrev her.
Lisa Maria Breistein Sølvberg og Vegard Jarness har publisert en artikkel i årets første utgave av Tidsskrift for samfunnsforskning. Artikkelen er basert på Sølvberg sin masteroppgave.