Nyhetsarkiv for Aktuelt

Fekk pris av kommunaldepartementet for satsing på lærlingordninga.
En glødende interesse for klimautfordringene og behovet for samfunnsomstilling fikk Kårstein Måseide til å søke jobben som forskningskoordinator for CET. Nå inviterer han til tverrfaglig samarbeid.
– Samfunnet treng fleire matematikarar. Dette er brei utdanning som kan brukast innan svært mange fagfelt, seier student Hege Frøysa.
Statsminister Erna Solberg vil være hovedtaler når universitets- og høyskolesektorens nasjonale konferanse for FNs bærekraftsmål avholdes i Bergen 8.-9. februar 2018.
– Det gøyeste med geologi er at det er veldig praktisk, med feltarbeid og ekskursjoner i nesten alle fag, sier student Dina Hauge.
– Det er gøy å lære om korleis verda fungerer, og kvifor ting er slik dei er, seier fysikk-student Ingunn Rossland.
- Viss du har lyst til å forstå klimaendringane, eller ønsker å vere med på å utvikle fornybare energiressursar, er dette retninga å gå, seier student Henrik Auestad.
Snø og is forårsaker hver vinter store forsinkelser for både privat og offentlig flytransport. Nå kan en forskningsidé fra Universitetet i Bergen gjøre avising av fly unødvendig.
Etter en intens debatt har Fakultetsstyret konkludert: Når molekylærbiologene slås sammen med biologene skal det nye instituttet hete Institutt for biovitenskap.
Gjennom det Chomsky sier og skriver bidrar han som forsker til å øke bevisstheten om politiske mekanismer i samfunnet, og til å øke det vi kaller «political literacy» i verden.
– Jeg er overrasket og glad over å bli tildelt formidlingsprisen. Det betyr mye at arbeidet jeg gjør blir satt pris på, sier Ivar Utne.
Universitetet i Bergen inngår samarbeidsavtale med IBM om teknologiutvikling og innovasjon.
Postdoktor Helen F. Leslie-Jacobsen er ekspert på eddadikt og norrøne lovtekstar – og er tildelt årets pris for unge forskarar i humanistiske fag.