Institutt for sammenliknende politikk
Vitnesbyrd

Politisk rådgiver i bystyret

– Jeg tror mye av det sampol-utdannelsen gir deg, som å behandle tekst, tenke analytisk og metodekunnskapene, er bredt etterspurt.

- Hvor jobber du nå?

Jeg jobber som politisk rådgiver i Byluftlisten, som er et lite miljøparti i bystyret i Bergen.

- Hvorfor valgte du å studere sammenlignende politikk?

Det å velge hva man skal studere rett etter videregående ble en ganske tilfeldig prosess for min del. En kan alltids lese seg opp om studieprogrammer, men en får ikke skikkelig greie på hva universitetet går ut på før en har gått der en stund. Jeg valgte bachelorprogrammet i Europastudier ved UiB. I den graden valgte jeg sammenlignende politikk som spesialisering. Da er en også kvalifisert til å søke opptak til mastergrad i Sammenliknende politikk. Det tok flere år før jeg ble trygg på at statsvitenskap og sammenlignende politikk var riktig valg for meg.

- Hvordan opplevde du overgangen fra studier til jobb?

Den gikk ganske greit for min del, men det var mye tilfeldigheter inne i bildet. Jeg hadde midlertidige stillinger i en periode samtidig som jeg jobbet frivillig med politisk arbeid i Byluftlisten. Da partiet ble valgt inn i bystyret i Bergen i 2011 ble det mulig å ansette en rådgiver, som da skulle vise seg å bli meg. Den jobben kom litt ut av det blå, og jeg var noe heldig som slapp en mer omfattende runde med jobbsøking. Engasjement på siden av studiene ble avgjørende i kombinasjon med utdannelsen.

- Føler du at du får bruk for sampol-utdannelsen i jobben din?

Ja, hele tiden. Gjennom mastergraden i sampol har jeg lært meg å tenke kritisk og analytisk. Samtidig blir en god på å behandle store mengder tekst, det være seg å lese eller å skrive selv. Dette er generelle egenskaper som kan brukes i et bredt spekter av jobber. Statsvitere er litt som poteten – de kan brukes til alt.

En spisskompetanse som mange statsvitere også tilegner seg er evnen til å jobbe med statistikk. Ettersom statistikk ofte brukes helt feil er det nyttig å vite hva en egentlig kan stole på, og hva en skal ta med en god klype salt. Det kan en ikke uten å ha tatt kurs i statistikk og metode.

- Føler du at utdannelsen har gitt deg en kompetanse som arbeidsgivere spør etter?

Ja. Mitt inntrykk er at de fleste av mine medstudenter havner i jobber de er tilfreds med, enten umiddelbart etter utdannelsen eller etter noen runder med jobbsøking og midlertidige stillinger. Jeg tror mye av det sampol-utdannelsen gir deg, som å behandle tekst, tenke analytisk og metodekunnskapene, er bredt etterspurt. I og med at utdannelsen er såpass bred tror jeg det er nyttig å drive med noe på siden av studiene. Jeg var medlem i Studentersamfunnet og satt også en periode i styret der. Som mange andre studenter var jeg også innom Kvarteret en tid. Dette ga nyttig erfaring fra organisasjonsarbeid og arrangering av møter og debatter som kombinerer fint med utdannelsen.

(Denne artikkelen ble publisert i 2017)