Matematisk institutt

Nyhetsarkiv for Matematisk institutt

QR metoden ble nominert som en av de top 10 algoritmer av tyvende århundre av Jack Dongarra og Francis Sullivan. Siden 1960, da Francis forlot numerikken, ingen hadde hørt mer om ham eller visste om han levde.
Den russisk-franske matematikeren Mikhail Leonidovich Gromov (65) ble tildelt Abelprisen for 2009 “for hans revolusjonerende bidrag til geometrien”.
Det er mulig å lage mange forskjellige bacheloroppgaver. Vi har beskrevet noen få oppgaver du kan gå i gang med. Noen er veldig geometriske, andre er tett knyttet til algebra.
Styret for Niels Henrik Abels minnefond har gitt Norsk matematisk forening i oppgave å forestå utdeling av årlige Abelstipend til studenter som er opptatt i masterprogram i matematiske fag ved norske læresteder. Abelstipendene har som formål å stimulere lovende studenter til videre studier og forskning i matematiske fag.