Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

QR metoden ble nominert som en av de top 10 algoritmer av tyvende århundre av Jack Dongarra og Francis Sullivan. Siden 1960, da Francis forlot numerikken, ingen hadde hørt mer om ham eller visste om han levde.
Den russisk-franske matematikeren Mikhail Leonidovich Gromov (65) ble tildelt Abelprisen for 2009 “for hans revolusjonerende bidrag til geometrien”.
Det er mulig å lage mange forskjellige bacheloroppgaver. Vi har beskrevet noen få oppgaver du kan gå i gang med. Noen er veldig geometriske, andre er tett knyttet til algebra.
Mikhail Leonidovich Gromov får Abel-prisen for sitt revolusjonerende bidrag til geometrien. Passende nok var geometri og Fermats problem også emnet for dagens torsdagsseminar med Douglas Rogers – innledet av professor emeritus Audun Holme, som fortalte om Abelprisen.
Styret for Niels Henrik Abels minnefond har gitt Norsk matematisk forening i oppgave å forestå utdeling av årlige Abelstipend til studenter som er opptatt i masterprogram i matematiske fag ved norske læresteder. Abelstipendene har som formål å stimulere lovende studenter til videre studier og forskning i matematiske fag.
PROCOD, an NFR-financed project to evaluate the effects of early feeding protocols in cod production, finished the final sampling in mid-March 2009.
På grunn av problemer med fyringselektronikken, fikk ikke NISSE utført sine planlagte målinger under forrige ukes oppskytning av ESA-raketten REXUS 6. Men NISSE vendte heldigvis tilbake til bakken i god behold – klar til ny oppskytning.
En 6-er i klimautdanning sikret UiB en nasjonal forskerskole i klimadynamikk. Skolen innebærer samarbeid med institusjoner fra Massachusetts til Beijing.
Torsdag 12. mars er det omsider duket for oppskytning av ESA-raketten REXUS. Opprinnelig dato var 10. mars, men oppskytningen måtte utsettes 2 dager pga en pågående ballongkampanje. Ombord REXUS er studenteksperimentet NISSE, ledet av masterstudent Vidar Hølland ved Institutt for fysikk og teknologi, UiB.
Flere studenter ved II ble intervjuet da BTV var på besøk for å lage en reportasje om kvinner i IT-studier, i anledning lanseringen av ODA-nettverket i Bergen.