Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Georg Apenes mener akademia glimrer med sitt fravær i personverndebatten. Men han berømmer Institutt for informatikk for å være et unntak fra 'den slappe sløvheten'.
Filosofen Daniel Dennett kjem til Bergen i helga. Han stiller spørsmålet "Korfor?" - og vil gjerne bygge ei Darwin-bru mellom humaniora og naturvitskap.
Har økonomar og biologar noko å lære av kvarandre? Det har vore fleire bølger av økonomisk teori i økologien - men teoriutvekslinga har også gått andre vegen. Det meiner professor i teoretisk biologi Peter Hammerstein ved Humboldt Universitetet i Berlin. Onsdag vitjar han Universitetet i Bergen.
"Jeg vil ikke si at jeg ikke fortjener prisen, men det er mange som underviser ved Matnat fakultetet som hadde fortjent en pris", sa en ydmyk Knut Børve da han mottok Realistutvalgets pris til beste foreleser.
Institutt for informatikk fyller 25 år i år, og feirar med ope jubileumsseminar fredag 23. oktober. Alle interesserte er hjarteleg velkomne!
Institutt for geovitenskaps først Geoviten/ekstern profilerer senterens arbeide. Jern er det fjerde mest forekommende elementet i jordskorpa, og kunnskap om hvilke (bio)geokjemiske prosesser som kontrollerer mobiliteten av jern er viktig for å forstå både den globale jernsyklusen og utviklingen av jordens tidlige miljø og liv.
Verdens nordligste varmekilde ble funnet utenfor Bjørnøya i fjor. I år vendte forskerne tilbake og fant et yrende liv i det ekstreme miljøet.