Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Analysegreuppen ved Matematisk institutt arrangerer en 3-dagers internasjonal workshop i kompleksanalyse (30.nov--2.des) i forbindelse med Professor Arne Stray 65.årsdag.
I ein artikkel i Biology Letters publisert 18 november foreslår Anders F Opdal ved Institutt for biologi at trålfisket i Barentshavet kan vere årsaken til at skreien sine gyteområde i dag er lenger nord enn for 100 år sidan.
Kevin Padian, eit av dei mest sentrale vitnene i rettsaken om undervisning i evolusjon og kreasjonisme i USA, vitjar UiB. Du kan møte han på Sjøfartsmuseet klokka 19 torsdag 19 november.
Laget Rule 110 fra UiB kom på en hederlig 19. plass under den nordeuropeiske finalen i programmering forrige helg.
Dataverdenens stjerner som Don Sannella og Bjarne Stroustrup (bildet) er på Bergensbesøk denne uken i forbindelse med åpningen av Bergen laboratorium for språkdesign (BLDL) ved Institutt for informatikk, Universitetet i Bergen.
Stigende CO2-innhold fører til surere hav og kan også svekke havets evne til å ta unna CO2 fra atmosfæren. EU-prosjektet CarboOcean har laget en film som viser utviklingen.
Institutt for informatikk inviterte elever fra videregående skoler til fagdag. Gullet i den avsluttende programmeringskonkurransen gikk til et lag fra Fana og Garnes, sølvet til Knarvik og Akademiet, og bronsen til Tertnes og Olsvikåsen.
Valentin David disputerer fredag 6. november 2009 for PhD-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «Language Constructs for C++-like languages – Tools and extensions».
Anya Helene Bagge disputerer tirsdag 3. november 2009 for PhD graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «Constructs & Concepts – Language Design for Reliability and Flexibility».
Onsdag 4.11.09 åpner institutt for informatikk, Universitetet i Bergen, et nytt forskningslaboratorium: Bergen laboratorium for språkdesign (BLDL).