Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Max Planck institutt for biogeokjemi og CarboSchools-konsortiet inviterer lærere, forskere og andre som er interesserte i klimaforandringer til konferanse i Jena, Tyskland i midten av april.
BIO’s FP7 project coordinating a large European research infrastructure is up and going!
Siv Hjorth Dundas er tilknyttet Teknisk faggruppe, lab, og Senter for Geobiologi. Hennes hovedansvarsområde er driften av ICPlaboratoriet.
Isdekket skiller Nordishavet fra de andre store havområdene i verden. Den sterke tilbakegangen i sjøis de siste årene gir et naturlig søkelys på prosesser som (de)stabiliserer isen. Et sentralt bidrag til et stabilt isdekke i Arktis er den ”kalde haloklinen”, et stabilt sjiktet vannlag som forhindrer effektiv varmetransport fra varmere vann i dypet til havoverflaten og isen.
To unge forskere fra Bergen, en PhD student og en fersk PhD, har sammen fått en artikkel akseptert til den prestisjetunge konferansen STOC 2010.
Fakultetsstyret vedtok denne uka at Vigdis Vandvik og Jorun Egge gis opprykk til professor.
Molekylærbiolog og toksikolog professor Anders Goksøyr begynte som ny leder ved Institutt for biologi fra nyttår.