Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Hvor fører utdanningen deg? Hvilke muligheter fins det? Hvordan finner du ut hva som er drømmejobben?
What do science and music have in common? Can music and its beauty be expressed by means of mathematics or physics?
Er du student eller nettopp ferdig utdannet i matematikk og realfag, og på jakt etter jobb? Da bør du sjekke ut den nye jobbportalen til Karrieresenteret ved Studentskipnaden i Bergen
Medaljen gis av Norsk Geologisk Forening (NGF) som påskjønnelse for fremragende vitenskapelig arbeid av høyeste internasjonal standard.
Da Bjerknessenteret ble etablert for ti år siden var det svært få som kjente til klimaforskning.
Nesten alle proteiner modifiseres ved påsetting og fjerning av små kjemiske grupper, og dette påvirker ofte proteinets funksjon. Modifiseringene er avgjørende for mange prosesser som celledeling og celledød og er en viktig komponent ved en rekke sykdomstilstander. En av de aller vanligste proteinmodifiseringene, N-terminal acetylering, utføres av NAT-enzymer. Nye data viser at NATene er... Les mer
Nyere forskning tyder på at det kan være en sammenheng mellom snikende miljøgifter i mat og den eksplosive økningen i metabolske sykdommer, inklusiv type 2 diabetes, som den vestlige verden opplever.