Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Tidligere BFS-kandidat og forsker ved GEOBIO er i kallingssak i universitetsstyret tilsatt som professor.
To unge GEO-forskere trekker paralleller mellom manglende flomsikring og profetens advarsler mot å bygge sitt hus på sand. I hvert fall nær en elvebredd...
Kunne du tenkte deg å padle utan guide på Grønland der beste tilgjengelege kart har målestokk på berre 1:250 000? «Padling» vil denne sommaren følge dei tre padlarane Laila Johanne Reigstad, Desiree Roerdink og Tamara Baumberger i dei viktige førebuingane for nettopp en slik tur.
Prosjektmidler er bra. Med sløyfe, enda bedre, har trolig Sparebankstiftelsen tenkt i oversendelsen av 1,1 mill. kroner til et prosjekt som både skal få folk ut på tur og formidle fakta om geologi, vær og klima.
Mikrober i havet kan gi oss sikrere, billigere og grønnere produkter. Universitetet i Bergen er partner i InMare, støttet av EUs Horisont 2020-program.
Geo har hatt instituttsamling i Eidfjord med geologiske go’biter underveis. I strålende solskinn ledet på en strålende måte av Joachim Jacobs og Atle Nesje!
Instituttets to utsendte til Hawaii var nylig på en ekskursjon til vulkanen Mauna Kea på hovedøya (Big Island).
Forskere fra Universitetsmuseet i Bergen har samlet og publisert informasjon om boblesneglen i "arter på nett".