Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Store ras i norske fjorder, fulgt av en tsunami, er hendelser en må forvente 2-3 av hvert århundre i Norge, skriver førsteamanuensis Mathilde B. Sørensen i Innsikt-artikkel i bt.no.
I dag ble den nye studentbaren ved MN-fakultetet offisielt åpnet. Studentene ved fakultetet har fått et nytt felles samlingspunkt.
Stor interesse for Norges første nettbaserte klimakurs. Kerim Hestnes Nisancioglu fra GEO skal undervise 6000 deltakere samtidig sammen med Asgeir Sorteberg fra Geofysisk institutt.
Vann vil være en stor utfordring for Norge i framtiden, viser rapporten «Klima i Norge 2100», som presenteres på Klimatilpasningskonferansen i dag.
Professor Stein-Erik Lauritzen ved GEO er en dyktig og engasjert forskningsformidler, og interesse og entusiasme fra deltakerne var stor da han nylig ledet "Geologiens dag" i Brønnøysund.
Taler, sang og stand-up stod på programmet da Det matematisk-naturvitenskapelige fakultetet feiret sine uteksaminerte masterkandidater.
Fakultetsstyret godkjente torsdag 10. september 2015 funksjonsplanen for den nye personalenheten ved MN-fakultetet. Enheten skal være operativ fra 1. januar 2016.
Dette semesteret starter totalt 107 lærere på videreutdanning i matematikk på Matematisk instituttet. De fleste av dem går på et av kursene som inngår i den nasjonale videreutdanningsordningen, Kompetanse for kvalitet.
Den 13. mars 2015 samlet de ansatte (+ noen gjester) seg for å markere at hele instituttet nå var blitt samlokalisert for første gang på mange år. Jeg holdt da et lite kåseri der jeg prøvde å gi et inntrykk av instituttets tidlige historie og her kommer det i skriftlig form.