Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Mandag 30. mai var offisiell åpning av Norsk Havlaboratorium på Marineholmen med statsminister Erna Solberg i spissen. Norsk Havlaboratorium skal være en samlokalisering av Havforskningsinstituttets og UiB sin marine forskningsinfrastruktur og kompetansemiljøene knyttet til denne.
Elba feltkurset 2016 Alle er tilbake fra et givende Elba feltkurs hvor alt gikk som planlagt, fin gruppe. De fikk besøk fra vår Erasmus partner i Pisa og de gjennomførte en felles feltdag med studenter og professorer fra Pisa.
Abelprisen for 2016 ble tildelt av kronprins Håkon til Sir Andrew Wiles under en seremoni i Universistets Aula i Oslo den 24. mai 2016. I en september morgen i 1994, lyktes Wiles endelig i å bevise “Fermats siste teorem” , et problem som hadde stått åpent i mer enn 300 år.
Earthlab er nå offisielt åpnet. 12 mai klippet rektor Dag Rune Olsen "sløyfen" - etter to år og en handlerunde i millionklassen, er endelig EARTHLAB igang.
Dei siste åra har fleire pasientar med alvorleg utviklingshemming vorte diagnostisert med mutasjonar i genet NAA10. I denne månadens utgåve av journalen Human Mutation har Svein Isungset Støve, Marina Blenski og Thomas Arnesen frå NAT-gruppa ved MBI i samarbeid med klinikarar frå Tyskland, Frankrike Nederland og USA oppdaga og karakterisert ytterligare 3 nye de novo mutasjonar i NAA10 genet frå... Les mer
Linjeforeningen for geologi ved UiB, Mjøllnir, er av de eldste og mest aktive på Det matematisk-naturvitenskaplige fakultet. I år er studentforeningen aktuell som 50-årsjubilant.
Forskere fra Matematisk institutt arrangerer i juni workshopen "B'waves 2016" her på UiB. Målet for workshopen er å diskutere og utvide kunnskap om brytningen av havbølger.