Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Direktestrømming på Facebook. Skype fra skipet. Forskningstoktet til K.G. Jebsen-Senter for dyphavsforsking går nye veier for å formidle utforskingen av dyphavet.
At havet bremser global oppvarming ved å ta opp CO2 fra luften, er ren kjemi. Men for å finne ut hvor mye havet bidrar, må man ta hensyn til at det er i bevegelse. Friederike Fröbs doktorgrad viser at både vær og havstrømmer påvirker resultatet.
- Jeg syns det er utrolig fint å studere informatikk i Bergen. Vi har veldig godt miljø og det er bra også på tvers av årstrinnene. Det er alltid muligheter for å få hjelp av både forelesere og medstudenter, uansett hva det skulle være! Det er et utrolig godt miljø for læring her, og alle hjelper alle med å lære nye ting.
Vår professor Inge Jonassen, som også leder ELIXIR Norway, er svært fornøyd med nyheten fra Forskningsrådet om at ELIXIR vil motta midler i årene fremover.
Britiske Sky News har fulgt arbeidet med plasthvalen siden den ble funnet ved Sotra i januar. Nå kan du se hele dokumentaren gratis.
Årets studenter og ledere fra Institutt for geovitenskap og Institutt for geografi på feltkurs 13.-23. juni. Bildet er fra Jutulhogget mellom Østerdalen og Rendalen.
Opp mot 20 millionar artar lever uoppdaga fleire tusen meter under overflata. No skal Noreg bli verdsleiande i å finna dei.
Golfstrømmens overflatetemperaturer forplanter seg oppover langs Norskekysten og kan forutsi klimavariasjoner flere år på forskudd, viser et nytt funn publisert i Nature Communications.
Golfstrømmens overflatetemperaturer forplanter seg oppover langs Norskekysten og kan forutsi klimavariasjoner flere år på forskudd, viser et nytt funn publisert i Nature Communications.
Eldre, kreftpasientar, og overvektige kan få hjelp gjennom eit hormon som byggjer musklar, viser ny forsking frå Universitetet i Bergen.
Erfarne MatNat'ere og ekstern styreleder og nestleder skal sitte i det nye fakultetsstyret. Nå er valgresultatet klart.
Marine klimaforskere har i en årrekke brukt forholdet mellom to karbonisotoper for å kunne sammenligne fortidens havklima med dagens tilstand. Men utslipp av CO2 har forkludret dette verktøyet. Marie Eide og kollegaer ved Bjerknessenteret funnet fram til et alternativ.
Dette er meldingen til nye studenter fra vår egen professor Fredrik Manne, som nylig ble utnevnt til fremragende underviser. Det er vel fortjent for en professor med 20 års erfaring, som brenner for faget sitt og er elsket av studentene. Manne, som går inn i auditoriet med skrekkblandet fryd, syns det er morsomt å undervise og setter studenten i sentrum. Slikt blir det fremragende undervisning... Les mer
Å skille mellom 1,5 og to grader global oppvarming er klimamodellørenes ekstremsport. Forskerne gjør det likevel, for FNs klimapanels kommende spesialrapport.
Klimaendringer i Arktis og Antarktis var temaet da rundt seksti forskere fra Japan og Norge møttes i Bergen denne uken.
Birkelandsenterets Michael Hesse anerkjennes for den store forskningsinnsatsen for den amerikanske romfartsorganisasjonen.
Institutt for biologi organiserer den faglige aktiviteten i faggrupper og den nye organiseringen ble vedtatt i Instituttrådet 30. mai 2017.