Institutt for biovitenskap (BIO)

Nyhetsarkiv for Institutt for biovitenskap (BIO)

Filosofen Daniel Dennett kjem til Bergen i helga. Han stiller spørsmålet "Korfor?" - og vil gjerne bygge ei Darwin-bru mellom humaniora og naturvitskap.
Har økonomar og biologar noko å lære av kvarandre? Det har vore fleire bølger av økonomisk teori i økologien - men teoriutvekslinga har også gått andre vegen. Det meiner professor i teoretisk biologi Peter Hammerstein ved Humboldt Universitetet i Berlin. Onsdag vitjar han Universitetet i Bergen.
Institutt for geovitenskaps først Geoviten/ekstern profilerer senterens arbeide. Jern er det fjerde mest forekommende elementet i jordskorpa, og kunnskap om hvilke (bio)geokjemiske prosesser som kontrollerer mobiliteten av jern er viktig for å forstå både den globale jernsyklusen og utviklingen av jordens tidlige miljø og liv.
Verdens nordligste varmekilde ble funnet utenfor Bjørnøya i fjor. I år vendte forskerne tilbake og fant et yrende liv i det ekstreme miljøet.