Institutt for biovitenskap (BIO)

Nyhetsarkiv for Institutt for biovitenskap (BIO)

Forskningsdagene 2013 i Bergen gikk av stabelen i perioden 18. til 29. september. Senter for geobiologi var sterkt representert både med senterleder som foredragsholder og mange av våre utmerkete forskere til å betjene standen under Forskningsdagene UNG 2013.
Torbjørn Rage Paulsen, PhD-student ved BIO, er førsteforfatter på en artikkel som denne uken ble en av artiklene som omtales av redaktøren i Science.
Hjernen til lakseunger gjennomgår store forandringer når lakseparr utvikles til laksesmolt.
Det nærmer seg den store dagen. Fredag 6. september kommer det internasjonale ekspertpanelet på besøk til oss for å intervjue studenter, undervisere, ledelse og representanter for de som ansetter våre kandidater, om våre planer for bioCEED (Centre of Excellence in Biology Education).
Lure du på kva ein stipendiat i miljøtoksikologi gjere på sånn til dagleg?
Kristine Hole disputerer fredag 6. september 2013 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen
Tveitevannet er kraftig ureina med polyklorerte bifenyl (PCB) Maja Helgheim i Miljøtoksgruppa undersøker miljøtilstanda i Fjøsangervassdraget for å sjå korleis PCB-ureiningane frå Tveitevannet vert teke opp i abbor og korleis situasjonen er i dei andre vatna i vassdraget.