Geofysisk institutt

Hva skjer etter studiene?

Anne Haaland Simonsen

Naturen er kompleks og fascinerende, og jeg synes det er utrolig spennende å få studere dens oppførsel hver dag.

Samtidig som jeg får jobbe med et fag som virkelig interesserer meg, gjør vi en viktig jobb for samfunnet, noe som også er tilfredsstillende.

Jeg ble Master i meteorologi ved Geofysisk institutt våren 2005 på oppgaven: Potensialet for utnyttelse av vindkraft på Vannøya i Nord-Troms

Jeg jobbet på Storm Weather Center som assistent mens jeg studerte. Da jeg var ferdig med masteroppgaven fikk jeg jobb på Meteorologisk institutts avdeling i Tromsø hvor jeg jobbet i nærmere to år. Deretter fikk jeg overflytting til Bergen og Vervarslinga på Vestlandet.

Høsten 2009 begynte jeg som vindanalytiker i Agder Energi. I den nye jobben skal jeg fra et meteorologfaglig ståsted vurdere hvorvidt utnyttelse av vindenergi er hensiktsmessig i ulike områder, samt bidra til best mulig utforming av nye vindparker. Arbeidsoppgavene består blant annet i beregning og vurdering av ekstremvind, turbulensforhold, ising og langtidskorreksjon av måledata, samt vurdering av beregninger fra finskala numeriske modeller.