Institutt for global helse og samfunnsmedisin

Nyhetsarkiv for Institutt for global helse og samfunnsmedisin

Apotek 1 på Helsehuset i Fredrikstad er med på et prøveprosjekt.
Høyt alkoholforbruk er en viktig årsak til økt sykelighet og dødelighet.
Å ta av tre kilo kan være dødelig for eldre mennesker, viser en ny studie fra Hordaland. Resultatet overrasker forskerne.
Nærmere 90 prosent får høyere livskvalitet etter en fedmeoperasjon, viser ny norsk studie. Men ifølge eksperter er det flere mulige bivirkninger pasienter må være forberedt på.
UiB er i gong med sin tredje MOOC. Det interaktive nettkurset er retta mot helsepersonell og er etterspurt av FN.
Velg mellom seks PhD-kurs ved årets Bergen Summer Research School. Kursene tar for seg migrasjon, høyere utdanning, global helse, vannforvaltning, fattigdom, og språkbruk i det offentlige rom.
Eivind Valestrand var alvorlig syk i fem år. For den nye lederen av Norsk medisinstudentforening har dette resultert i et sterkt engasjement for pasientkommunikasjon, men også for arbeidsvilkårene i norsk helsevesen.
– Vi forventet et stort fokus på teknologi i den japanske eldreomsorgen, men ble møtt med fokus på de menneskelige ressursene og verdigheten til de gamle.
… fra allmøtet 11.1.17
Forskningsrådet frykter kutt i Norges bidrag til den globale helseforskningen. – Årevis med godt arbeid kan være bortkastet, sier UiB-professor Bente Moen ved UiB.
Fra Florence Nightingale, via strikking, til smertevurdering av Marie på 83.