Utdanning
Alumniportrett

Schrödingers katt inspirerte

Noe av det mest givende i jobben til Selda Ekiz, er tilbakemeldingene hun får fra barna.

Det var faktisk en episode av Schrödingers katt om CERN og partikkelfysikk, som gjorde at Selda Ekiz begynte å interessere seg for fysikk. Under studiene fant hun ut at partikkelfysikk ble for abstrakt, så hun valgte å peile seg inn på instrumentering, målevitenskap og nanoteknologi.

– Det er vanskelig å si hva som interesserer meg aller mest ved fysikk. Det er ikke en spesifikk teori som utmerker seg, men det at man kan forklare hvorfor ting er som de er. Og at man kan forutsi hvordan enkelte hendelser kommer til å utspille seg er veldig morsomt. Fysikk forklarer naturen, og om ikke det er fett så vet ikke jeg, sier hun.

Hun hun har lært et par viktige ting som ikke handler om fysikk også:

– Jeg har lært at det er veldig få ting annet enn hardt arbeid som lønner seg, og at ingen spørsmål er dumme.

Formidler for barn
Masteren i fysikk ga Selda Ekiz muligheten til å drive vitenskapsformidling for barn, og hun sier at det aller mest givende ved jobben er å få tilbakemeldinger fra dem.

– Både i form av at de lurer på ting som naturvitenskapen kan forklare, og at de blir oppriktg opptatt av det vi lager. Og om flere blir interessert i naturvitenskap fra de er små, får vi kanskje flere realfagsstudenter om noen år?

Frie dager som student
Ekiz mener det beste med å være student var friheten til å velge hvordan dagene skal se ut. Og siden hun studerte på 2000-tallet var internett en viktig del av disse hverdagene.

– De beste minnene er fra de gangene vi som studerte sammen hadde pause fra lesingen og diskuterte det vi fant av fun-facts på nettet. Det gjorde jo også studiene lettere – om det var noe du ikke skjønte fra bøkene eller forelesningene var det jo bare å google det. Genialt! Jeg takker internettguden for at den fins.