Utdanning

Vår mann i Moskva

Hans-Wilhelm Steinfeld, hovedfag i historie

At jeg tok hovedfag i historie ved UiB i 1976 har vært helt avgjørende for karrieren min

Som student gjorde Hans-Wilhelm Steinfeld feltarbeid i Moskva. Byen hvor han senere skulle jobbe som utenrikskorrespondent.

– Etter 35 år i NRK slår jeg lett fast at jeg aldri har hatt en kjedelig arbeidsdag. Og at jeg tok hovedfag i historie ved UiB i 1976 har vært helt avgjørende for karrieren min, sier Hans-Wilhelm Steinfeld.

Utenriksreporteren var 29 år gammel da han ble Moskva-korrespondent, i byen hvor han hadde gjort feltstudiene til hovedfaget sitt.

– Allerede sent på høsten i 1981 gjorde den faglige bakgrunnen at jeg var en av de eneste som utelukket faren for en sovjetisk invasjon i Polen. Det var kort og godt fordi enhver kyndig historiker på feltet visste at russerne forstod at det ville bety krig med polakkene, til forskjell fra hva som skjedde med tsjekkerne i 1968, forteller Steinfeld.

Politisert studentliv
Steinfeld studerte ved Universitetet i Bergen på 1970-tallet. Han forteller om lærere i russisk og historie som han aldri glemmer, og at mye av evnen hans til analytisk tenkning ble utviklet av foreleserne ved det som den gangen het Historisk institutt.

Den gangen var også studentlivet var mye mer politisert enn i dag

– Stalindebattene og ordskiftet om det totalitæres arv var vårt "pensum", mens folkeavstemningen om EF i 1972 var et vannskille for folkemakt mot det etablerte, forteller Steinfeld.

Ingen sur gammel mann
I dag sier han at i jobben er det nødvendig med både språkkunnskaper og faglig ballast.

– Og å holde nysgjerrigheten ved like og være interessert i folks skjebne er grunnleggende, særlig når man er over 60 og har sett det meste. I Russland lærte jeg noe nytt hver eneste dag. Det hjelper mot "sur gammel mann"-syndromet som kan sette inn mot slutten av arbeidsdagen.