Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Kreative kunnskapsprosesser i tverrfaglige grupper

Ingunn Johanne Ness disputerer 23.11.2016 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "The Room of Opportunity: Understanding how knowledge and ideas are constructed in multidisciplinary groups working with developing innovative ideas».

I kjølvannet av den økonomiske krisen i Europa, har kreativitet og innovasjon fått stadig større fokus blant akademikere, næringsliv og styresmakter. Målet med Ness sin doktoravhandling har vært å identifisere og beskrive de kreative kunnskapsprosessene som resulterer i ny kunnskap og innovative ideer. Hvordan arbeider egentlig tverrfaglige grupper for å utvikle innovative ideer sammen og hva skal til for at et tverrfaglig samarbeid skal lede til innovasjon? Ness har på basis av sin forskning utviklet nye forklaringsmodeller som supplement til tradisjonell forståelse av organisasjonskreativitet og ledelse av innovasjonsarbeid.

Ness har i et etnografisk feltarbeid undersøkt hvordan tre tverrfaglige og høyt kompetente grupper i blant annet Statoil samarbeider og utvikler innovasjon. I sin analyse av det som skjer i de tverrfaglige gruppene har Ness særlig undersøkt den relasjonelle og sosiale interaksjonen mellom gruppemedlemmene. Ved å rette fokus mot det som skjer mellom gruppemedlemmene, får Ness tydelig frem hvordan fantasi stimuleres, og hvordan kunnskap og innovative ideer utvikles som en følge av kreative spenninger mellom ulike fagdisipliner, erfaringer og andre perspektiv representert i gruppene. Innovative ideer oppstår altså ikke av seg selv.

For at tverrfaglig samarbeid skal føre til innovasjon, kreves det faglig og relasjonell trygghet, bevissthet og kunnskap hos både gruppemedlemmer og hos dem som leder denne type kreative kunnskapsprosesser. De tette og detaljerte analysene i Ness sin avhandling viser således tydelig at det relasjonelle samspillet mellom gruppemedlemmene er helt avgjørende for kvaliteten på de kreative kunnskapsprosessene.

Personalia:

Ingunn Johanne Ness er født i Ålesund og vokste opp i Ørskog kommune i Møre og Romsdal. Ness har vært ansatt som stipendiat ved Institutt for pedagogikk, Det psykologiske fakultet, Universitetet i Bergen, hvor førsteamanuensis Gunn Elisabeth Søreide og førsteamanuensis Hanne Riese har veiledet arbeidet. Ness er nå ansatt som Cluster 3 Leader og vil begynne sin Post.Doc i starten på 2017, ved Centre for the Science of Learning & Technology (SLATE), ved Universitetet i Bergen.