Nye doktorgrader
NY DOKTORGRAD

Kvalitet på revisjonskirurgi etter kneprotese i Norge

Tesfaye Hordofa Leta disputerer fredag 10.03.2017 for ph.d-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: “Revision Knee Arthroplasty in Norway 1994-2011: A register-based study with focus on implant survival, causes and risk of re-revision, pain relief, functional outcome, patient satisfaction, and health related quality of life."

Et økende antall pasienter får ødelagt brusk og smertefulle lidelser i kneet som behandles med protesekirurgi. Ved slik kirurgi erstattes leddflatene med deler av metall og plast. Er skaden avgrenset til innsiden eller utsiden av kneet, kan bruk av en-kammer (uni) protese vurderes, men det vanligste er totalprotese hvor hele leddet skiftes ut. Revisjon kneprotesekirurgi er skiftning, fjerning og/eller innsetting av hele eller enkeltdeler av protesen.

Arbeidet i avhandlingen er dels basert på data fra Nasjonalt register for leddproteser (NRL), og dels på pasientrapportert data. I avhandlingen ble kvaliteten på revisjon kneprotesekirurgi i Norge vurdert ved å studere tid til en eventuell nyrevisjon samt pasientrapportert smerte, funksjon, livskvalitet, og tilfredshet. NRL startet med registrering av kneprotesekirurgi i 1994. Fram til 2015 var det registrert informasjon om over 70000 førstegangs- og 6000 revisjon- kneproteseoperasjoner. Register basert forskning har en viktig rolle for å vise kvalitetsforskjeller innenfor leddprotesekirurgi.

Studiene viser at revisjon av hele protesen ga bedre resultat enn revisjon av enkeltdeler. 22 % av revisjonsknærne har fått ny revisjon etter 10 år, og de fleste av revisjonene gjøres på grunn av infeksjon og instabilitet. Resultatene for revisjonskirurgi er betydelig dårligere enn for førstegangs operasjoner. Ved revisjon kneprotesekirurgi med bare innsetting av kneskjells komponent (patelladel) på grunn av smerte fikk pasientene bedre livskvalitet og effekten var tydeligst hos de pasientene som hadde mest smerter før revisjonen. Likevel var en tredel av pasientene ikke fornøyd med effekten av revisjon med patellainnsetting. Revisjon av totalproteser var mer teknisk utfordrende, og re-revideres oftere på grunn av infeksjon enn revisjon av en-kammer-proteser. Det var likevel ikke forskjell i smerte, livskvalitet, tilfredshet, funksjon eller i holdbarhet av protesene mellom revisjonstypene.

Personalia

Tesfaye H. Leta (f.1977) er født og oppvokst i Oromia, Etiopia. Han har BEd i pedagogikk fra Universitetet i Bahir Dar i 1998, BSc i sykepleie fra Høyskolen i Bergen i 2008, MPhil i internasjonal helse fra UiB i 2010 og har fra 2012-2016 vært tilsatt som stipendiat (50%) ved NRL og som sykepleier (50%) ved Ortopedisk klinikk, Haukeland Universitetssykehus. Han er nå tilsatt som høgskolelektor ved VID vitenskapelige høgskole, Bergen. Avhandlingen utgår fra Institutt for klinisk medisin.