Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Implementering av motiverende lederskap i Norge

Margaret Ljosnes Søvik disputerer 7.april for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «Evaluating the implementation of the Empowering Coaching™ program in Norway».

I 2011 fikk et utvalg fotballtrenere, som trener lag med spillere i alderen 11-14 år, 6 timers opplæring (en workshop) i programmet Motiverende Lederskap. Hensikten med programmet er å fremme trivsel i barne- og ungdomsfotball, gjennom en positiv treneratferd. Slik kan spillerne motiveres til langvarig idrettsdeltakelse. Sju erfarne trenere deltok som instruktører. Søviks avhandling fokuserer på instruktørenes opplæring av trenerne, og trenernes erfaringer med bruk av programmet. Studien bidrar med kunnskap om kompleksiteten ved implementering av program i idrettssektoren, som i stor grad er basert på frivillig innsats fra både trenere og klubbledelse.

Avhandling består av tre delstudier, hvor både kvalitative og kvantitative analyser benyttes i alle studiene. Den første delstudien utforsker om instruktørene gir opplæring i tråd med programmet, og evaluerer trenernes tilfredshet med programmet. Funnene tyder på at instruktørene er lojale mot programmet og hovedsakelig gjør positive tilpasninger, som å utdype eller eksemplifisere ulike tema. Trenerne var også tilfredse med programmet.

Den andre delstudien utforsker kvaliteten på instruktørenes opplæring. Fokuset er på deres leveringsstil – om de bruker programprinsippene og slik framstår som rollemodeller for trenerne – og om de engasjerer trenerne til å delta aktivt i opplæringen. Funnene tyder på at instruktørene leverer opplæringen med høy kvalitet, at trenerne er tilfredse med kvaliteten på opplæringen, samt at de deltar aktivt i workshopen.

Den tredje delstudien utforsker hvordan trenerne opplever og bruker programmet et halvt år etter opplæringen. Funnene tyder på at trenerne er positive til programmet, men at barrierer som manglende støtte fra med-trenere og klubbledelse, bidrar til at programmet i liten grad blir brukt. De rapporterer også behov for oppfølging fra instruktører eller lokalt i klubben.

Personalia:
Margaret Ljosnes Søvik, født 1977, er fra Haugesund. Hun er utdannet ergoterapeut, og har mastergrad i helsefremmende arbeid og helsepsykologi fra Universitetet i Bergen. Hun har vært stipendiat ved HEMIL-senteret, Universitetet i Bergen, i perioden 2012-2016. Hovedveileder for avhandlingen har vært professor Torill Larsen.