Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Pakt med djevelen gjennom fire hundre år

Ole Johan Holgernes disputerer fredag 19. mai 2017 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "'With His Blood He Wrote'. Functions of the Pact Motif in Faustian Literature".

Få litterære motiver har gitt forskere så mye hodebry som pakten med djevelen. Denne studien tilbyr en modell for å lese og forstå motivets form og virkemåte i verker som skrives seg inn i den fire hundre år lange historien om karakteren doktor Faustus. Når Thomas Mann introduserer dette motivet i romanen Doktor Faustus (1947), avlegger han et formelt løfte: Han lover å underlegge sitt eget verk visse lover og regler som er implisert i motivet han har adoptert fra boken Historia von Doktor Johann Fausten (1587).

Johann Wolfgang Goethe gjør det samme når han lar et formalisert veddemål mellom Faust og ånden Mefistofeles sette i gang handlingen i sitt todelte drama Faust (1808, 1832). Disse lovene og reglene hører hjemme i det sekstende århundret, men når de blir overført til litteratur skrevet innenfor andre kontekster, skaper de konflikter som har vist seg å utgjøre problemer for lesere av disse senere verkene.

Fremgangsmåten for studien har vært motivhistorisk orienterte lesninger av de tre ovenfor nevnte verkene. Studien demonstrerer at motivet som utgjør kjernen i Faust-tradisjonene, altså pakten med djevelen, til tross for store endringer i de litterære verkenes kontekst og litterære form har funksjoner og fremtredelsesmåter som er direkte sammenlignbare gjennom stoffets mer enn fire hundre år lange historie.

Studien tilbyr en ny art av motivhistorisk lesemåte i møte med tre ofte diskuterte litterære tekster, og utfordrer den delvis sementerte konsensusen som råder innenfor de tre omtalte verkenes forskningshistorier. På denne måten blir studien en demonstrasjon av viktigheten av stadig å spørre ut og oppdatere vår forståelse av store, kanoniske verker og tradisjoner som kan oppfattes som ferdigdiskutert og uttømt.

Ole Johan Holgernes (f. 1985) har mastergrad fra Universitetet i Bergen (2010).