Nye doktorgrader

Sosial støtte når en mor eller far har kreft – kan den økes?

Mette Senneseth disputerer onsdag 31.05.2017 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «Improving social network support for partners facing spousal cancer while caring for minors. A randomized controlled trial.»

Doktorarbeidet er en del av «Sosial nettverksstøtte og kreft» prosjektet ved Senter for Krisepsykologi. Bakgrunnen for prosjektet er at mange barnefamilier som lever med at mor eller far har kreft kan oppleve at verdifull sosial støtte uteblir eller avtar over tid. Prosjektet går ut på å teste om PEPSONE-programmet (Psyko-Edukativt Program for SOsiale NEttverk) kan øke støtten til disse familiene. PEPSONE-programmet er et hjemmebasert nettverksmøte ledet av en psykolog. Det består av undervisning om konsekvensene av å leve med en kreftsykdom i familien, betydningen av sosial støtte og en diskusjon om familiens behov. Hensikten med nettverksmøtet er å åpne kommunikasjonen mellom familien og deres nettverk for å optimalisere og sikre langvarig støtte.

Kandidaten har i doktorarbeidet undersøkt om PEPSONE-programmet øker den sosiale støtten til den friske forelderen. Videre har hun undersøkt om en økning i sosial støtte kan føre til mindre psykisk stress, økt livskvalitet og bedre selvopplevd foreldrefungering.

Resultatene viste at de friske foreldrene som deltok i studien hadde et høyt nivå av psykiske stress symptomer og redusert livskvalitet sammenlignet med andre friske voksne i Norge. Den sosiale støtten de mottok virket imidlertid beskyttende mot de negative virkningene av den psykiske belastningen. De friske foreldrene som fikk PEPSONE-programmet sammen med sitt nettverk opplevde mer sosial støtte og bedre foreldrefungering etter fire måneder, sammenlignet med dem som ikke hadde fått et slikt møte. Funnene pekte også i retning av at livskvaliteten kunne øke på kort sikt og at psykisk stress kunne lindres som følge av den økte nettverksstøtten de fikk. Dette betyr at et nettverksmøte kan være til god hjelp for den friske forelderen.

Personalia:

Mette Senneseth (f.1975) er utdannet psykiatrisk sykepleier fra Høgskolen i Bergen og har Master i Helsefag retning sykepleievitenskap fra Institutt for samfunnsmedisin, Universitetet i Bergen (UiB). Hun startet doktorarbeidet som stipendiat ved Senter for Krisepsykologi (SfK) i 2013 og har vært tilknyttet Institutt for samfunnspsykologi og forskerskolen CDP ved UIB. Veiledere har vært May Aasebø Hauken, ph.d. (SfK), professor Jon Christian Laberg (UiB) og professor Stig Berge Matthiesen (BI).