Nye doktorgrader

The Soviet Union and the Kemalist ideology in Turkey

Vahram Ter-Matevosyan disputerer fredag 8. september 2017 med dr.philos-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen “Kemalism and the Soviet Union: Ideological Transformations in Turkey and Problems of Interpretation, 1920-1970s”.

Den kemalistiske ideologien i Tyrkia har blitt studert og diskutert fra mange ulike perspektiver, men hvordan kemalismen har blitt oppfattet og tolket fra utsiden, har vært relativt lite studert. Denne forskningen tar derfor sikte på å se nærmere på de store problemene innen eksisterende tolkninger av kemalismen og hvordan innlemmelsen av sovjetiske perspektiver kan berike historiografien og vår forståelse av kemalisme.

Historikere har vært mer interesserte i diplomatiske, politiske og økonomiske kompleksiteter i forholdet mellom Tyrkia og Sovjetunionen, derfor har de sjeldent problematisert Sovjetunionens oppfatninger av tyrkiske ideologiske forandringer.

Ter-Matevosyan hevder at vestliggjøringsparadigmet i Tyrkia har sterkt påvirket historiografien av kemalisme og har formet mesteparten av dens dominerende tolkninger. Innlemmelsen av «ikke-vestlige» perspektiver, i dette tilfellet sovjetiske perspektiver, i studien av kemalisme vil derfor utvide og utdype vår forståelse av Republikken Tyrkia.

Avhandlingen viser at ulike intellektuelle skoler og forskningsinstitusjoner i Sovjetunionen, samt funksjonærer i kommunistpartiet og Sovjetiske diplomater har siden 1920-tallet nøye observert maktrelasjonene i Tyrkia. Deres innsikt og perspektiver, hovedsakelig kritiske, har utviklet særegne tolkninger av kemalisme. Disse tolkningene er ikke bare drevet frem av marxist-leninisme, men også av geopolitikk. Sovjetiske observatører var de første til å bruke begrepet kemalisme. Begrepet var brukt mye tidligere enn det som er allment akseptert i kemalistisk historiografi.

De sovjetiske analytikernes spesielle bidrag til den pågående diskusjonen rundt kemalismens kjernemening, dyder og svakheter, var tidlig med på å anerkjenne de klassebaserte splittelsene i Tyrkia mellom urban-rural og elite-føydal. Denne splittelsen: 1) begrenset bred aksept av Kemalisme i den undersøkte perioden; 2) begrenset dens evne til å erverve bred legitimitet i storsamfunnet, og 3) varslet om den religiøse dreiningen av politikk, først manifestert på 1950-tallet, og senere dominerende under ulike konservative politiske partier.

Personalia: Vahram Ter-Matevosyan (f. 1978) er født i Gyumri, Armenia. Han har bachelorgrad i historie fra Yerevan State University, Armenia og mastergrad i historie fra Lunds Universitet, Sverige. Han var doktorand ved Universitetet i Bergen fra 2004 til 2007, veiledet av professor Knut S. Vikør.