Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Kirurgisk behandling av spredningssvulster i lever

Jon-Helge Angelsen disputerer fredag 20. oktober 2017 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: ”Resection rates and predictors of survival after surgery for colorectal liver metastases.”

Avhandlingens mål er å bidra til økt innsikt om faktorer som påvirker tilbakefall og overlevelse etter kirurgi av spredningssvulster i lever fra tykktarm- og endetarmskreft.

Hvert år diagnostiseres over 4000 nye krefttilfeller i tykktarm- og endetarm i Norge. Behandling for dette er kirurgi, ofte i kombinasjon med cellegift og stråling. Mer enn hver fjerde pasient utvikler i forløpet spredning til lever. Tidligere var dette forbundet med en dårlig prognose, uten mulighet for helbredelse, og med en 5 års overlevelse under 5 %. De siste 20 årene har det imidlertid skjedd en betydelig forbedring i kirurgisk behandling av spredningssvulster i lever. I kombinasjon med nyvinninger innen diagnostikk, kreftmedisin og kirurgisk utstyr, kan stadig flere pasienter tilbys kirurgisk behandling med et kurativt potensiale. 5 års-overlevelsen i dag er over 60 % hos de pasientene som fullfører kombinasjonsbehandling med cellegift og kirurgi.

Avhandlingen baserer seg på en analyse av 311 opererte pasienter ved Haukeland Universitetssykehus (1998-2012) og 2960 pasienter innsamlet fra Norsk pasientregister og Kreftregisteret (2011-2013). Angelsen har sett på hvilke faktorer som er assosiert med overlevelse etter kirurgisk behandling av spredningssvulster i lever fra tykk- og endetarmskreft. Spesielt har han studert hvordan avstanden mellom svulst og operasjonsflaten (reseksjonsmarginen) kan påvirke tilbakefall og langtidsoverlevelse. I dette materialet har han påvist en økt risiko for tilbakefall og redusert overlevelse ved mikroskopisk gjenværende svulstvev i snittflaten mot gjenstående lever.

Videre har Angelsen studert faktorer som påvirker mønsteret av et eventuelt tilbakefall etter kirurgi. Gjennom studier av data fra Kreftregisteret og Norsk pasientregisteret har han vist at 20 % av pasienter med diagnostisert spredning til lever fra tykktarm- og endetarmskreft i Norge tilbys kirurgi. Dette varierer blant annet innen ulike aldersgrupper og ulike regioner. Resultatene i denne avhandlingen bidrar i forståelsen av overlevelse etter kirurgi ved spredningssvulster til lever, og vil kunne bedre seleksjon og behandling av slike pasienter i framtiden.

Personalia
Jon-Helge Angelsen (f. 1974) er opprinnelig fra Vestvågøy i Lofoten. Han er cand. med. fra Universitetet i Oslo (2002) og spesialist i generell- og gastroenterologisk kirurgi (2012). Angelsen arbeider som overlege ved Avdeling for Akutt- og Gastrokirurgi, Haukeland Universitetssykehus. Avhandlingen utgår fra Klinisk Institutt 1 ved Medisinsk-Odontologisk Fakultet, Universitetet i Bergen. Hovedveileder er professor emeritus Asgaut Viste og biveileder overlege dr.med. Arild Horn.