Nye doktorgrader
Disputas

Mikroalgers utvikling over tid i byfjordene

Ana Paulino disputerer fredag 3. november 2017 for ph.d-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen «Phytoplankton in a dynamic marine environment: insights from composition and dynamics studies in the Raunefjord (Western Norway)»

Marine mikroalger står for nesten halvparten av all primærproduksjon globalt, og er derfor av stor betydning for liv langt utover miljøet de selv lever i. Gjennom å binde karbon via fotosyntese gjør de utilgjengelig energi tilgjengelig for organismer oppover i næringspyramiden, og de bidrar til å redusere karbondioksid. Selv om man vet mye om viktigheten av disse organismene er det fortsatt mange åpne spørsmål om for eksempel samspillet mellom enkeltceller, populasjoner og arter, og samspillet med andre organismer i økosystemet. Like fullt er det mange åpne spørsmål om hvordan det ytre miljøet som lokale forhold og større globale fenomen som klimaforhold påvirker algene både som enkeltceller og større grupper i økosystem. Et viktig ledd i vår søken etter flere svar er overvåking over tid.

Paulino legger fram den lengste enkelstudien med full mikroalge-artsoversikt av et fjordøkosystem lokalt i Norge, hvor det blant annet viser seg at grupper man forventer er jevnt tilstede varierer stort. Studien er videre koblet opp mot eksperimentelle feltstudier som manipulerer dagens karbondioksidnivå for å simulere mikroalgers respons på fremtidige scenarioer i havet, basert på den forventede økningen i karbondioksidnivået i atmosfæren og havet. Resultatene hennes viste at endringer var vanskelig å spore selv med svært høye karbondioksidnivå. Det kan tyde på at mikroalger er robuste, i allefall for brå og korte endringer. For det kan også være en indikasjon på at endringer kan være vanskelige å spore innenfor rammene til et eksperiment. Derfor er overvåking over tid et svært viktig verktøy om det er brukt riktig.

Samfunnet er avhengig av et intakt økosystem og trenger kunnskap om endringer som kan oppstå over tid, eller på uventede tidspunkt. Overvåking kan imidlertid være svært tidkrevende og dyrt, og Paulino har i sin avhandling utviklet en alternativ metode for overvåking som tar høyde for flere parameter enn man gjør i dag.

Personalia
Ana Paulino er født i 1974 og oppvokst i Oeiras utenfor Lisboa i Portugal. Hun fullførte sin mastergrad i marinbiologi i Faro i 2001 etter ett års opphold ved Universitetet i Bergen. I 2003 startet hun på et prosjekt under et utvekslingssamarbeid mellom Portugal og Norge ved Universitetet i Bergen og startet sin doktorgrad som en forlengelse av dette prosjektet i 2005. Doktorgradsarbeidet har vært tilknyttet gruppen for marin mikrobiologi ved Institutt for Biologi. Veiledere har vært professor Jorun K. Egge, professor II og forsker Aud Larsen og forsker Mikal Heldal.