Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Den mest virvlende væsken i verden: kvark-gluon-plasma

Yilong Xie disputerer fredag 19. desember 2017 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen «Rotation and Polarization in Heavy Ion Collisions».

Nylig har det blitt oppdaget at den perfekte væsken, kvark-gluon-plasma (QGP) roterer. Materien som skapes ved høyenergi-kollisjoner er antageligvis verdens mest virvlende materie. Partiklene i QGP har identisk spinn ovenfor hverandre, dette kalles polarisering. Ved å bruke en (3+1) dimensjonal hydrodynamisk modell, kan vi beregne denne polariseringen, som gir oss grunnlag til å undersøke egenskapene til rotasjons- og polariseringsfenomenet som oppstår ved tungione kollisjoner. Resultatene fra den teoretiske modellen passer relativt bra med eksperimentelle resultater.

Personalia
Xie ble født i Fujian-provinsen i Kina, 1989. Fra 2011-2014 studerte han ved China University of Geosciences (Wuhan) i Wuhan, Hubei-provinsen, Kina.