Nye doktorgrader

Luftstrømsbegrensing i hvile ved kols

Bernt Bøgvald Aarli disputerer torsdag 18. januar 2018 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: "Tidal Expiratory Flow Limitation. A new method for evaluating pulmonary function in elderly and in patients with Chronic Obstructive Pulmonary disease."

Lungefunksjon faller med alder. Røyking og luftforurensing akselererer denne prosessen og kan forårsake kols, og forekomsten av kols øker med alder og eksponering. For å måle lungefunksjon og for å påvise sykdom brukes et apparat som kalles et spirometer som måler lungevolum og luftstrømshastighet. Undersøkelse med spirometri krever høy grad av samarbeid og ikke alle klarer utføre testen riktig. Samtidig gir ikke spirometri et fullstendig bilde av alle aspekter ved KOLS. I slike situasjoner er det behov for alternative måter å vurdere lungefunksjonen.

Hensikten med dette arbeidet var å utforske en ny metode for vurdering av lungefunksjon hos eldre og hos pasienter med kols ved bruk av forsert oscillator teknikk. Vi så spesielt på kolspasienter med tendens til luftstrømsbegrensing i hvilepust. Dette er noe som ikke fanges opp ved vanlig spirometriundersøkelse. I tillegg satte vi som mål å utarbeide referanseverdier for eldre ved bruk av denne teknikken.

Resultater fra studiene viser at luftstrømsbegrensing ved hvilepust er relativt hyppig hos kolspasienter, men svært uvanlig hos friske. Det er ikke et statisk fenomen, men kan variere fra dag til dag og hos noen til og med fra pust til pust. I en 3-årig observasjonsstudie fant vi økt tungpust og signifikant forverring i gangfunksjonen målt som fall i seks-minutters gangavstand fra start til slutt av studien hos kolspasientene med luftstrømsbegrensing i hvile. Det ble også observert flere kolsforverringer og flere sykehusinnleggelser enn hos dem uten luftstrømsbegrensing. Kolspasientene med kun moderat luftveisobstruksjon og luftstrømsbegrensing ved hvilepust hadde dødelighet på linje med dem med alvorlig til svært alvorlig luftveisobstruksjon. Dette var betydelig høyere enn hos kolspasientene med tilsvarende spirometriresultater uten luftstrømsbegrensing i hvile.

Hos kolspasienter var luftstrømsbegrensing i hvile forbundet med dårligere endepunkt i studien. Arbeidet resulterte også i referanseverdier til bruk for eldre over 70 år.

Personalia:

Bernt Bøgvald Aarli (f. 1971) er fra Bergen. Han var cand. med. ved Universitetet i Bergen i 1999, spesialist i indremedisin og lungesykdommer i 2012 og er overlege ved Lungeavdelingen, Haukeland universitetssjukehus. Doktorgraden ble fullført ved Klinisk institutt 2 ved Universitetet i Bergen med finansiering fra Universitetet i Bergen. Veiledere var professor Jon Andrew Hardie, professor Tomas Mikal Lind Eagan og professor Per Bakke.