Nye doktorgrader

Illeluktende avfall etter Sløvåg-ulykken og helseplager

Gro Tjalvin disputerer fredag 2. februar 2018 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: ”Health in the aftermath of a malodorous chemical explosion. Subjective health complaints and post-traumatic stress symptoms among workers”.

Arbeidstakere som var i nærheten av den dramatiske eksplosjonsulykken i Sløvåg i 2007, eller som var med på opprydningsarbeidet etter ulykken, hadde mer hodepine, søvnvansker, tretthet, svimmelhet og depresjon ett år etter ulykken, sammenlignet med arbeidstakere som bodde mer enn 20 km fra ulykkesstedet.

Fem år etter ulykken var symptomene redusert, men arbeidstakerne som hadde vært nær ulykken var fortsatt mer plaget av søvnvansker og tretthet enn de som ikke hadde hatt befatning med ulykken. Doktorgradsarbeidet viste også at arbeidstakerne som opplevde ulykken på nært hold og/eller var eksponert for langvarig illeluktende luftforurensning hadde mer posttraumatiske stress-symptomer.

Eksplosjonsulykken, som skjedde i daværende Vest Tank sitt tankanlegg i Sløvåg industriområde i Gulen kommune 24. mai 2007, krevde ingen menneskeliv og ingen fikk alvorlige, fysiske skader. I akuttfasen etter ulykken rapporterte imidlertid arbeidstakerne og befolkningen i nærområdet ulike symptomer som hoste, hodepine, søvnvansker, tretthet, sår hals, såre og irriterte øyne, kvalme og generell uvelhet. Lagertankene som eksploderte inneholdt blant annet et bensinlignende produkt og et svovelholdig bunnfall. Ulykken resulterte derfor i svært illeluktende luftforurensning.

Opprydningsarbeidet startet umiddelbart, men var ikke fullført før nesten tre år senere, og i hele denne perioden var det illeluktende avfall fra ulykken i området. Avhandlingen drøfter om det kan ha hatt betydning for helseplagene at avfallet var illeluktende og ikke ble fjernet før etter lang tid. Resultatene kan tyde på at det er viktig å rydde opp raskt etter hendelser som involverer illeluktende avfall, for å unngå langvarige helseplager blant de som rammes. Studien viser at helseplager kan relateres til illeluktende luftforurensning selv om eksponeringsnivåene for de aktuelle kjemiske stoffene trolig var lave sammenlignet med grenseverdier for arbeidslivet.

Personalia

Gro Tjalvin (f. 1967) tok medisinsk embetseksamen ved Universitetet i Bergen (UiB) i 1995. Hun er spesialist i arbeidsmedisin og jobber for tiden som overlege ved Yrkesmedisinsk avdeling, Haukeland Universitetssjukehus og som forsker ved Forskningsgruppe for arbeids- og miljømedisin, UiB. Avhandlingen utgår fra Institutt for global helse og samfunnsmedisin, UiB. Veiledere har vært professor Bente E. Moen, professor Magne Bråtveit, Nils Magerøy og Bjørg Eli Hollund.