Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Voksne med ADHD har mer enn bare konsentrasjonsvansker

Erlend Joramo Brevik disputerer tirsdag 6. februar 2018 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «Adult Attention Deficit Hyperactivity Disorder: Beyond the Core Symptoms of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders»

Tidligere trodde man at ADHD bare forekom hos barn. Nå vet vi at dette er en vanlig tilstand også hos voksne. Kjernesymptomene ved ADHD er oppmerksomhetsvansker og hyperaktivitet/impulsivitet, men mange rapporterer om tilleggsproblemer og andre psykiske lidelser. Erlend Joramo Brevik har studert symptomer og arvelige faktorer hos voksne med ADHD fra Norge og andre europeiske land, med hovedvekt på søvnvansker og aggresjonsproblemer.

I et utvalg av 268 norske voksne med ADHD rapporterte to av tre om søvnløshet (insomni).

Selv om søvnløshet kan være en bivirkning av sentralstimulantia, så en at de som brukte sentralstimulerende behandling mot ADHD hadde mindre insomni enn de som ikke brukte slike medisiner. Både barn og voksne med ADHD kan ha problemer med å kontrollere aggressive impulser. Dette kan gi vansker både på skolen og på arbeidsplassen. I en internasjonal studie av 1060 voksne personer med ADHD ble det påvist mulige genetiske markører for aggresjon, men videre forskning er nødvendig for å bekrefte disse funnene. I tillegg fant vi i en studie av 646 voksne pasienter med ADHD og 908 kontrollpersoner at bredere symptomkartlegging, som inkluderte spørsmål om blant annet sinne, negative emosjoner og lærevansker, skilte bedre mellom pasientene og kontrollpersonene enn de etablerte kjernesymptomene ved ADHD.

Konklusjonen fra disse studiene er at vi må fokusere på mer enn bare kjernesymptomene ved ADHD for å gi god behandling til denne pasientgruppen. Mennesker med ADHD utgjør en mangeartet gruppe, og de fleste har en eller flere tilleggsproblemer som det er viktig å ta hensyn til for å sikre god behandling. Problemer med regulering av søvn, sinne og emosjoner er spesielt viktige. Disse reguleringsvanskene kan få store negative konskvenser, enten dette gjelder på skole, i jobb eller i privatlivet. Vi trenger derfor mer kunnskap og mer målrettet behandling rettet mot disse vanskene.

Personalia:
Erlend Joramo Brevik (f. 1984) er født i Oslo og vokste opp i Askim. Han begynte sin akademiske karriere med en bachelorgrad i psykologi ved UiO (2010). Deretter fulgte profesjonsstudiet i psykologi ved UiB (2012), med utveksling til UC Berkeley i 2009 og hovedpraksis i Cape Town i 2012. Etter dette begynte Erlend som vit. ass. før han fikk tildelt et stipend fra Helse Vest (fra 2014). Doktorarbeidet er utført ved K.G. Jebsen Senter for nevropsykiatriske lidelser ved Universitetet i Bergen.