Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Sosiale medier kan speile og muligens påvirke alkoholbruk

Eilin Kristine Erevik disputerer fredag 9. februar for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «User-generated alcohol-related content on social media: Determinants and relation to offline alcohol use».

Avhandlingen undersøker hva som kjennetegner studenter som ofte deler og ofte eksponeres for alkoholrelatert innhold på sosiale medier, og hvorvidt slik deling og eksponering henger sammen med alkoholbruk. Avhandlingen er basert på to spørreundersøkelser som ble gjennomført høsten 2015 og 2016.

De fleste studentene oppga at de hadde delt noe som var relatert til alkohol på sosiale medier (eksempelvis festbilder), men få gjorde dette ofte. Så å si alle hadde blitt eksponert for alkoholrelatert innhold på sosiale medier, vanligvis noen ganger i måneden. Alkohol på sosiale medier er dermed noe som angår de fleste studenter.

Avhandlingen fant at både de som deler og de som eksponeres for alkoholrelatert materiale på sosiale medier drikker mer enn de som deler eller eksponeres lite. Alkoholbruken var særlig høy blant dem som delte mye. Hyppig deling av alkoholinnhold på sosiale medier kan derfor indikere at avsenderen har et risikofylt forbruk av alkohol. De som delte og de som ble eksponert hyppig hadde noen distinkte kjennetegn. De som delte mye var mer utadvendte og opptatte av å følge sosiale normer, mens de som ofte ble eksponert for alkoholrelatert innhold på sosiale medier var mer innadvendte og mer oppmerksomme på andres oppførsel generelt.

Denne avhandlingen tyder på at det å dele mye alkoholrelatert innhold på sosiale medier kan medvirke til et opprettholdt høyt alkoholforbruk over tid. Sammenhengene mellom deling og alkoholbruk kan forklares med selvoppfyllende profetier hvor man lever opp til det bildet man har skapt av seg selv på sosiale medier. Det å eksponeres for alkoholrelatert innhold på sosiale medier så derimot ikke ut til å påvirke videre drikkemønster i særlig grad. Det er behov for mer forskning før man kan trekke endelige konklusjoner rundt hvorvidt og hvordan alkoholinnhold på sosiale medier påvirker alkoholbruk.

Personalia:
Eilin Kristine Erevik (f. 1987) er utdannet psykolog ved Det psykologiske fakultet, Universitetet i Bergen. I 2015 ble hun ansatt som stipendiat ved Institutt for samfunnspsykologi ved Det psykologiske fakultet. Veiledere har vært professor Torbjørn Torsheim og professor Ståle Pallesen.