Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Oppdagelse av jernbakterier i Norskehavet

Jan Vander Roost disputerer fredag 27. april 2018 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: "Iron-Oxidizing Microorganisms at the Jan Mayen Vent Fields".

Liv finnes i forskjellige former og i alle verdenshjørner. Fra gigantiske multicellulære organismer, som for eksempel den blå hvalen, til de små mikroskopiske encellede organismene. Selv innenfor encellede organismer er det en stor variasjon i form, størrelse, habitat og næringsstoffbruk.

Mye lengre enn bare det karnivor-herbivor skillet i multicellulære dyr, kan bakterier livnære seg på og få energi fra et mangfold av uorganiske forbindelser. Forbindelser som hydrogengass, hydrogensulfid, metan, nitrat og oppløselig jern er blitt avdekket som potensielle energikilder for bakterier. Disse stoffene finnes i store konsentrasjoner i varme kilder på havbunnen, blant annet de vi finner i nærheten av Jan Mayen. Mangfoldet av bakterier i slike områder er bare i begynnelsen av å bli avdekket.

I min doktoravhandling oppdaget jeg at det finnes bakterier fra kildene rundt Jan Mayen som livnærer seg på jern. Videre har jeg vist at mange av de jernspisende bakteriene i disse områdene er kosmopolitter som fra før er funnet både i Stillehavet og Atlanterhavet. Endelig undersøkte jeg hvilke andre bakterier de jernspisende jernbakteriene vokser sammen med. Arbeidet har gitt en utvidet forståelse av utbredelsen av jernoksiderende bakterier på jorda.

Personalia
Jan Vander Roost er født 18. april 1988 i Gent, Belgia. Der, ved Universiteit Gent, begynte eg studiene mine som bachelorstudent i biokjemi og bioteknologi. For min masteropplæring spesialiserte eg meg mer på mikrobiologi og reiste for første gang til Norge for å fullføre min mastergrad på Universitetet i Oslo. Et halvt år seinere blir eg ansatt som ph.d.-student ved Senter for Geobiologi på Universitetet i Bergen.