Nye doktorgrader
NY DOKTORGRAD

CH4 syklusen i terrestriske isbreer

Alejandro Mateos Rivera disputerer 29.05.18 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Methane cycle in glacial ecosystems – monitoring diversity and activity of methane-oxidizing bacteria in a proglacial transect".

Syklusen av CH4 blir hovedsakelig drevet av mikrobiell aktivitet. Biologiske utslipp av CH4 er resultat av metanproduksjonen fra metanogene bakterier. I aerobiske miljø er det metanotrofe bakterier som gjør jobben med å redusere disse utslippene. På tross av viktigheten av CH4 i klimaendringer, er det nesten ingen studier av høy-affinitet metanotrofer, ansvarlig for å oksidere den atmosfæriske CH4 som er tilstede i høylands jord slik som områder foran isbreer og lite er kjent angående identitet, metabolske karakteristikker og fordeling av disse metanotrofe bakterier. Økningen i lufttemperatur i løpet av de siste tiår har resultert i at det eksponerte jordområdet foran isbreene øker i utbredelse, spesielt i områder ved høye breddegrader. Når terrestriske isbreer trekker seg tilbake, eksponeres jordsmonnet som deretter vil suksessivt koloniseres av mikrober og planter. Denne endringen vil ha implikasjoner for CH4 syklusen gjennom et skift fra et anaerobt habitat som stimulerer metanogene bakterier til et aerobt habitat som stimulerer metanotrofe bakterier. Målsettingen med denne oppgaven er å utvide nåværende kunnskap om faktorer som bidrar til å forme de prokaryote samfunn, spesielt de samfunn som er involvert i CH4 oksidasjon langs sub-Arktiske områder foran isbreer ved stor høyde ved å bruke området foran Styggedalsbreen som modellsystem. Både den helhetlige prokaryote samfunnsstruktur og den funksjonelle metanotrofe samfunnsstruktur ble karakterisert ved å bruke Illumina sekvensering av henholdsvis 16S rRNA genet og det funksjonelle pmoA genet. Studiene som blir presentert i denne oppgaven tilfører ny kunnskap og bidrar til økt forståelse av det prokaryote samfunn og metanoksidasjonsmetabolismen i sub-Arktiske områder ved stor høyde og viser at fremtidige endringer i atmosfæriske forhold slik som økning i CH4 og temperatur, vil endre den prokaryote samfunnsstruktur.

Personalia:

Alejandro Mateos Rivera er født i León i Spania. Han fullførte sin bachelor og mastergrad ved León Universitetet og Uppsala Universitetet i 2013. Doktorgradsarbeidet har blitt gjennomført i forskergruppen Marin Mikrobiologi ved UIB i samarbeid med Høgskulen på Vestlandet. Veiledere under doktorgradsarbeidet har vært Lise Øvreås (UiB), Kai Finster (Aarhus Universitetet) og Jacob Yde (HVL).