Nye doktorgrader

Atomer utsatte for sterke elektromagnetiske pulser

Michaela Chovancova disputerer 29.06.2018 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: Aspects of Electron Dynamics in Atoms Exposed to Single-Cycle Electromagnetic Pulses.

Avhandlingen er en teoretisk undersøkelse av atomenes stabilitet og fragmentering i ekstremt sterke elektromagnetiske pulser. Utgangspunktet for dette teoretiske prosjektet er en serie eksperimenter utført ved University of Virginia i 2014 hvor man studerte systematisk hvordan Rydberg-atomer blir destruert av varierende pulser i terahertz frekvensområde (tera betyr million av millioner).

Et Rydberg-atom er et atom hvor et elektron er ekstremt svakt bundet og har derfor stor utstrekning; på grunn av dette ligger Rydberg-atomenes oppførsel på grensen mellom klassisk fysikk og kvantefysikk. Elektromagnetiske pulser med terahertzfrekvenser er omtrent 1000 ganger langsommere enn synlig lys.

Det ble utført numeriske løsninger av Schrödingerlikninger for atomer utsatt for en helt bestemt elektromagnetisk puls, nemlig en puls som bare består av en svingning eller en optisk syklus.

Til sammenlikning består vanlige laserpulser av et stort antall svingninger, fra et 10 talls til flere milliarder. I en slik enkel svingning kan man studere fragmenteringen i stor detalj: Når i pulsen går atomet i stykker og hvordan og i hvilken retning beveger elektronet seg i den resterende del av pulsen?

De numeriske beregninger ble utført på supercomputere under Notur (Nasjonal infrastruktur for tungregning).

Personalia

Michaela Chovancová (f. 1985 i Nové Zámky, Slovakia) har mastergrad i biomedisinsk fysik fra Comenius University i Bratislava, Slovakia. Siden 2014 har hun vært knyttet til gruppen for teoretisk atomfysikk, Institutt for fysikk og teknologi, Universitetet i Bergen.Veiledere: Jan Petter Hansen og Ladislav Kocbach.