Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Stoffskifteendringer og tilpasninger i kreftceller

Line Pedersen disputerer 13.12.19 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: "Metabolic reprogramming and adaptations in malignancies. A study of breast and pancreatic cancer".

For nesten hundre år siden ble det oppdaget at kreftceller bryter ned og nytter næringsstoffer på en annen måte enn normale friske celler. Nå vet vi at denne reprogrammeringen av stoffskiftet er nødvendig for å opprettholde den ukontrollerte celledelingen som er karakteristisk for veksten av kreftsvulster. Pedersen har i sitt doktorgradsarbeid undersøkt to ulike aspekter av hvordan kreftceller tilpasser seg og reprogrammerer stoffskiftet i henhold til omgivelsene.

Ved å bruke kliniske data fra pasienter har Pedersen sammen med kolleger oppdaget en ny regulator av stoffskiftet i brystkreft. Eksperimenter i avhandlingen viser at denne regulatoren, PAQR4, er viktig for nedbrytingen av fettstoffet ceramid. Brystkreftceller er avhengige av PAQR4 for effektiv vekst, og pasienter med høyt uttrykk av PAQR4 i svulstvevet har dårligere leveutsikter. Videre arbeid vil fokusere på å utvikle kjemiske stoffer som hemmer aktiviteten av PAQR4.

Fedme og overvekt er vist å være en risikofaktor for minst ti ulike kreftformer, men man vet lite om hvordan stoffskifteendringene i overvektige pasienter bidrar til økt fare for utvikling av kreft. Ved hjelp av dyremodeller har Pedersen undersøkt hvordan fedme påvirker veksten av kreft i bukspyttkjertelen. I overvektige mus klarte kreftcellene å danne større svulster. Gen-analyser i svulstene viste at fedme fører til et mønster av aktive gener som er forskjellig fra det mønsteret som finnes i kreftceller som vokser i normalvektige mus. Videre fant Pedersen at den fedme-stimulerte veksten kan skyldes endringer i miljøstyrte mekanismer som reaktiverer de genene som var viktige for utviklingen av bukspyttkjertelen på fosterstadiet.

Avhandlingen har dermed bidratt til ny viten om de underliggende mekanismene som knytter fedme og kreft sammen, noe som igjen kan tenkes å få behandlingsmessige konsekvenser.

Personalia

Line Pedersen (f. 1990, Bergen) fullførte mastergrad i medisinsk biologi ved UiB i 2014. Siden 2015 har hun arbeidet med doktorgraden som stipendiat ved Institutt for biomedisin.

Hovedveileder har vært førsteamanuensis Nils Halberg med professor Anders Molven som medveileder.