Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Varierende solstråling i Nord-Europa

Kajsa Maria Parding disputerer fredag 28. november 2014 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: “Decadal solar irradiance variability in northern Europe”.

Solen er jorden sin eksterne energikilde og en grunnleggende komponent i klimasystemet. Forandringer av solstråling og dens overføring gjennom atmosfæren har viktige konsekvenser for levekårene på planeten vår.

Observasjoner av solstråling ved jordoverflaten fra 1950-talet til i dag har vist at det er variasjoner i denne som er sammenlignbare med effekten av økt utslipp av drivhusgasser.

De observerte trendene i solstråling er kjent som «dimming» (minkende solstråling) og «brightening» (økende solstråling).

Varierende mengder av skyer, fuktighet og atmosfæriske partikler, og samspill mellom disse faktorene, er sannsynlige årsaker til de observerte solstrålingsvariasjonene.

Dette feltet er et viktig tema i dagens forskning på klimaendringer, og av betydning for et bredt spekter av fysiske og biologiske prosesser med praktisk innvirkning på samfunnet og økonomien, for eksempel solenergi og landbruk.

Målet med avhandlingen er å undersøke variasjoner av bakkeobservert solstråling i Nord-Europa og de faktorer som har påvirket solstrålingen siden 1950-talet. Parding fokuserer spesielt på den rollen  som skyer og storskala atmosfærisk sirkulasjon har for «dimming» og «brightening».

Forskningsresultatene tyder på at en økende frekvens av stormer og påfølgende skyrespons  har bidratt til minkende solstråling i Nord-Europa på 1970 og 1980-tallet. En betydelig økning i solstrålingen har blitt observert i de siste to tiår, siden slutten av 1980-tallet. Parding sin studie viser at denne «brightening» ikke kan forklares ved observert storskala sirkulasjon og konkluderer at minkende utslipp av atmosfæriske partikler fra industri og biler er en sannsynlig forklaring.

Personalia:

Kajsa Maria Parding er født i Sverige i 1984. Hun er utdannet ved Stockholms Universitet, hvor hun avla sin mastergrad i meteorologi i 2009. Doktorgradsarbeidet er utført ved Geofysisk institutt, Universitetet i Bergen.