Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Hva virker ved behandling av angst?

Thomas Haug disputerer tirsdag 2. desember 2014 for ph.d.- graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen:: "Predictors and moderators of treatment outcome from high- and low-intensity cognitive behavioral therapy for anxiety disorders. Association between patient and process factors, and the outcome from guided self-help, stepped care, and face-to-face cognitive behavioral therapy".

Avhandlingen omhandler faktorer som er forbundet med utfallet av forskjellige formater av psykologisk behandling for angstlidelser.

Utgangspunktet for avhandlingen er en behandlingsstudie som ble utført i ni voksenpsykiatriske poliklinikker i Helse Vest. Denne studien undersøkte effekten av kognitiv atferdsterapi i ulike formater ved behandling av panikklidelse og sosial angst lidelse.

I kognitiv atferdsterapi lærer pasienter å utfordre tanker og atferd som skaper og opprettholder angst. Effekten av denne behandlingsformen er godt dokumentert i forskningslitteraturen, både når behandlingen leveres i form av tradisjonell ansikt-til-ansikt terapi og som internett-basert selvhjelpsbehandling. En vet imidlertid langt mindre om hvilke faktorer som er forbundet med effekten av denne behandlingen.

Avhandlingen inneholder tre vitenskapelige artikler som undersøker sammenhengen mellom utfallet av behandlingen, og faktorer knyttet til formatet på behandlingen, egenskaper hos pasienten, og behandlingsprosessen. Dette ble gjort for kognitiv atferdsterapi både i form av ansikt-til-ansikt terapi og internett-basert selvhjelp.

Funnene tyder på at internettbasert selvhjelpsbehandling er effektivt ved behandling av angstlidelser, med sammenliknbare resultater som ved ansikt-til-ansikt terapi.  Videre indikerer resultatene at en opphopning av negative konsekvenser av angstlidelsen, og mindre grad av sosiale ressurser, støtte og nettverk hos pasienter er forbundet med et dårligere behandlingsresultat.

Funn fra denne avhandlingen indikerer også at høyere kompetanse hos terapeuter og en bedre arbeidsallianse mellom pasient og terapeut er forbundet med et bedre utfall av ansikt-til-ansikt-kognitiv atferdsterapi. Samlet har denne avhandlingen mulige implikasjoner for tilrettelegging og tilpassing av behandling samt trening og opplæring av behandlingskompetanse for terapeuter i psykisk helsevern.

Personalia:

Thomas Haug (født 1975) er utdannet cand.psychol. ved Universitetet i Bergen i 2004.  Han har jobbet ved Årstad allmennpsykiatriske poliklinikk, Helse Bergen, siden 2007, parallelt med doktorgradsarbeidet. Han har tidligere jobbet ved Hjellestadklinikken, Stiftelsen Bergensklinikkene. Han jobber i dag som psykolog ved Fyllingsdalen Pedagogisk Psykologisk Tjeneste.