Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Studier av virkemåten til en potensiell kreftmedisin

Hanzhen Wen disputerer onsdag 3. desember 2014 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: “Cytotoxic bovine α-Lactalbumin:oleic acid complex and its interaction with phospholipid membranes”.

HAMLET, som er en potensiell kreftmedisin, er et kompleks laget av delvis ufoldet melkeprotein og oljesyre. Lignende komplekser kan fremstilles på forskjellige måter ved bruk av forskjellige proteiner. Vekselvirkningen mellom kompleks og cellemembran er foreslått å være essensiell for innvirkningen på kreftceller. Opprinnelig ble proteinet antatt å være den funksjonelle komponenten i komplekset. Senere forskning har imidlertid vist at aktiviteten til HAMLET-lignende komplekser i stor grad avhenger av oljesyren.

Wen har etablert en effektiv protokoll for å lage HAMLET-lignende komplekser, og har studert interaksjonen mellom slike komplekser og lipid-membraner. Studien hennes bekrefter at oljesyre spiller en nøkkelrolle i å utføre funksjonen til komplekset. Celledød og avbrudd av membranintegritet som induseres av komplekset er nært korrelert til hverandre, og begge effekter er avhengige av mengden oljesyre i komplekset.

Videre har Wen studert hva som skjer med oljesyren når komplekset vekselvirker med lipid-membraner, som har vært veldig lite undersøkt før. Hennes arbeid viser at oljesyre spontant overføres inn i membraner for både kunstige og levende celler, som tyder på en reseptor-uavhengig mekanisme.

Personalia:
Hanzhen Wen ble født i Xi’an, Kina. Hun er utdannet innen kjemiteknikk ved Tsinghua University (Kina) og National University of Singapore (Singapore). Før hun begynte på sitt ph.d.-studium ved Molekylærbiologisk institutt på Universitetet i Bergen i 2010, jobbet og forsket hun ved Max-Planck-Institut für Kolloid- und Grenzflächenforschung (Tyskland) og Florida State University (USA). Professor Øyvind Halskau har vært veileder for ph.d.-studiet.