Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Rettferdig fordeling av knappe helseressurser i Kina

Chunshui Wang disputerer fredag 5. desember 2014 for ph.d. graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «Justice and the Basic Medical Insurance System in China».

Kina gjennomførte for noen år siden en stor helsereform for å sikre at alle har tilgang til effektive helsetjenester. Som Norge kan heller ikke Kina tilby all effektiv behandling til alle. Norge er imidlertid et lite, rikt land. Derfor er utfordringene for å fordele knappe helseressurser rettferdig i Kina mange ganger større enn i Norge. Avhandlingen gir en oversikt over helseprioriteringsdiskusjonen i Kina.

Kina har som mange andre land innført forskjellige helseforsikringsordninger for forskjellige befolkningsgrupper. Dekningsgrad og refusjon av utgifter varierer mellom disse ordningene. Denne type organisering kan forklares historisk og begrunnes ut fra ekstrem ressursknapphet. Ordningen reiser imidlertid etiske utfordringer utfra et prinsipp om likebehandling. Avhandlingen diskuterer disse utfordringer både med bakgrunn i en vestlig prioriteringsdebatt, men også fra en kinesisk moralsk tradisjon. Avhandlingen konkluderer med at det ikke finnes noen enkle svar på hvordan et land som Kina skal organisere et mer rettferdig helsevesen. Indirekte er også avhandlingen en kritikk av retorikken omkring «universell helseforsikring» som i det siste av mange blir sett på som svar på alle problemer i helsevesenet.

Personalia

Chunshui Wang er utdannet lege og har en mastergrad fra Peking Union Medical College i Beijing, Kinas mest prestisjetunge medisinske fakultet. Doktorarbeidet er gjennomført i et felles doktorgradsprogram ved Filosofisk institutt, UiB, National Institutes of Health i USA, og Peking Union Medical College. Professor Reidar Lie har vært veileder. Førsteopponent er professor Ruth Macklin fra Albert Einstein College of Medicine i New York. Annenopponent er professor Renzong Qiu, Chinese Academy of Social Sciences. Professor Anat Biletzki er leder for komiteen.