Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Narrative identiteter i Simone de Beauvoirs romaner

Liva Bodil Kalvik disputerer fredag 19. desember 2014 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen «La poétique de l’identité narrative dans les fictions métaphysiques de Simone de Beauvoir».

Avhandlingen Narrative identiteter i Simone de Beauvoirs metafysiske romaner består av lesninger av Simone de Beauvoirs (1908-1986) romaner og noveller sett i lys av hennes filosofiske tekster. Avhandlingen løfter frem nye sider ved hennes romanform, med fokus på at hun skaper en genre som går utover grensene som tradisjonelt skiller filosofi fra fiksjon. Kalvik argumenterer for Beauvoirs selvstendighet som forfatter, og for viktigheten av hennes tankegods for det tyvende århundrets idéhistorie. For Beauvoirs virke, der utforsking av menneskelig eksistens er det sentrale, blir den hybride genren, den metafysiske romanen, avgjørende. Uten å rangere filosofi og fiksjon, men ved å sidestille disse, utforsker denne forfatteren menneskets væren gjennom ulike iscenesettelser i romanform.

I Kalviks analyser av Beauvoirs skjønnlitterære tekster, fokuserer hun på verdien av nettopp det metafysiske aspektet ved hennes romaner og noveller. Hvilke særpreg ved tekstene er det som fyller dette begrepet?

Kalviks lesning av Beauvoir tar utgangspunkt i forfatterens eget essay om forholdet mellom litteratur og metafysikk, der Beauvoir fremmer det som hos henne likner et litterært mantra: Menneskets eksistens bør utforskes i et subjektivt språk, som subjekt i relasjon til verden. Kalvik legger analysene sine tett opp mot dette; opp mot de valg som tas og de betraktninger som gjøres av romansubjektene. Kalvik viser hvordan valg og betraktninger fremmer eller hemmer hovedpersonenes utvikling; skaper deres bevegelse eller stillstand. For å skrive frem dette, anvender hun Paul Ricœurs teori om narrativ identitet (som kan forstås som utvikling av identitet over tid) og Mikhaïl Bakhtins teorier om eksistens som fundamentalt dialogisk og relasjonelt. Avhandlingen er et forsøk på å vurdere hvordan Beauvoirs hybride form etterkommer det som forfatteren selv ønsket: En mulighet for å ytre det subjektive og dialogiske ved menneskets tilblivelse i en form som ikke lar seg redusere til filosofiske påstander.

Personalia:

Liva Bodil Kalvik er født i 1976 i Stavanger. Hun avsluttet en master i fransk litteratur i 2007, og har mellomfag i nordisk. Hun er tilsatt som lektor ved Stavanger Katedralskole. Doktorgradsarbeidet er en cotutelle-avtale mellom Universitetet i Bergen og Université Charles de Gaulle Lille3, og er utført under veiledning av professorene Helge Vidar Holm (UiB) og Yves Baudelle (Lille3).