Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Hvordan henger skoleledelse sammen med læringsutbytte?

Helene Marie Kjærgård Eide disputerer torsdag 4. juni 2015 for ph.d.-graden Universitetet i Bergen med avhandlingen: «Narrating the relationship between leadership and learning outcomes».

Avhandlingen handler om forholdet mellom skoleledelse og elevers læringsutbytte analysert som fortellinger (narrativ). Analysen er basert på politiske dokumenter, og intervjuer med skoleledere og lærere.

Studien avdekker at sammenhengen mellom skoleledelse og elevers læringsutbytte fremstilles ulikt. De politiske dokumentene forklarer sammenhengen ut fra et «fabrikkdesign», hvor skolelederes beslutninger influerer arbeidsbetingelser og prosesser i skolen, og dermed sikrer elevenes læringsutbytte. Slik knyttes skoleledelse til elevers læringsutbytte gjennom forestillinger om årsakssammenhenger i en hierarkisk struktur. I skoleledernes og lærernes fortellinger forklares sammenhengen mellom ledelse og læringsutbytte som et relasjonsarbeid mellom ledere og lærere. I disse fortellingene fremstilles lærerne som beslutningstakere i spørsmål knyttet til undervisning.

Videre avdekker analysen at aktørene legger ulikt meningsinnhold i læringsutbyttebegrepet. Mens de politiske dokumentene fremstiller læringsutbytte som noe målbart som kan overføres og som elevene mottar gjennom undervisning, forklarer både skolelederne og lærerne begrepet mer som resultatet av en relasjonell prosess som er påvirket av lærernes undervisning og elevenes bakgrunn og deltakelse.

Konklusjonen er at fortellingene åpner for legitimering av ulike former for ledelsespraksis. Mens de politiske dokumentene fremstiller ledelse som transformativ og knyttet til innehavere av formelle lederposisjoner i skolen, viser skoleledernes og lærernes fortellinger en forståelse av ledelse som kollektiv aktivitet, hvor makt og tillit distribueres i flate strukturer. Disse to ulike formene for ledelsespraksis skaper en spenning i oppfattelsen av profesjonalitet og lærerautonomi.

Personalia:

Helene Marie Kjærgård Eide har mastergrad i pedagogikk fra Institutt for pedagogikk, Det psykologiske fakultet, Universitetet i Bergen i 2009. Hun er nå tilsatt som universitetslektor ved instituttet. Avhandlingen utgår fra forskningsgruppen Kunnskap, utdanning og demokrati, ved Institutt for pedagogikk, hvor Eide var ansatt som stipendiat fra 2010-2014. Veiledere for arbeidet har vært førsteamanuensis Gunn Elisabeth Søreide og førsteamanuensis Astrid Tolo.