Nye doktorgrader

Pastoral praksis i Palmyrenas bronsealder

Torbjørn Preus Schou disputerer fredag 7. august 2015 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «Mobile pastoralist groups and the Palmyrene in the late Early to Middle Bronze Age (c. 2400–1700 BCE): An archaeological synthesis based on a multidisciplinary approach focusing on satellite imagery studies, environmental data, and textual sources.»

I avhandlingen «Mobile pastoralist groups and the Palmyrene in the late Early to Middle Bronze Age (c. 2400–1700 BCE)» undersøker Schou en rekke aspekter rundt Midtøstens bronsealder. Ved bruk av banebrytende metoder for arkeologisk datainnsamling, analyser av klima og miljø, og studier av tidlige skrifter argumenterer Schou for at tusener av gravminner spredt utover den syriske tørrsteppen markerte bruksrett til et enormt beiteland som en sesongmessig ressurs for pastorale grupper.

Forskningen inngår i Palmyrena-prosjektet ledet av prof. Jørgen Christian Meyer, men feltarbeid i Syria ble stanset av borgerkrig i 2011. Schou har derfor analysert satellittbilder i Google Earth og registrert over åtte tusen nye gravminner og hundrevis av fangstanlegg. Han skriver: «The method has also enormous potential for other parts of the globe (…) where long-standing volatile situations or very remote or rugged landscapes has hindered (…) archaeological fieldwork.» Klimastudier og økologiske avvik mellom dagens Syria og tidligere naturforhold indikerer at tørrsteppen kunne utgjøre en betydelig ressurskilde for de som kjente dens bruksverdi. Schou påpeker imidlertid at nyere inngrep har ved avskoging og tap av habitat forandret landskapet til en tilnærmet ørken.

Bronsealderens mobile pastoralister kunne på den andre siden beite sau og geiter i et sesongmessig mønster, og fange gaseller, onager, og til og med urokser mens de oppholdt seg der ute. Tekster fra oldtidsbyen Mari indikerer at alle tilhørte spesifikke etniske grupper – noen bofaste og andre mobile som gjette flokkene sine når steppene blomstret etter vinterens regn. Schou mener stammene hadde sine tradisjonelle bo- og beiteområder, og at gravrøysene i Palmyrena var territorielle markører for slik bruksrett av steppelandet. Han konkluderer: «(…) the evidence seems to support an association between Early and Middle Bronze Age mobile pastoralist practices and many of the archaeological structures recorded in the Palmyrene.»

Personalia:

Torbjørn Preus Schou er fra Kristiansand og utdannet seg ved NTNU og Universitetet i Bergen. Bachelorgraden hans fra 2004 omhandlet bronsealderen i Midtøsten, og han studerte også arkeologi i Sør-Afrika i 2003 og 2005. Han leverte master i arkeologi om klebersteinshandelen i Agders vikingtid i 2007. I perioden 2009–2012 jobbet han som stipendiat på prosjektet Palmyrena: City, Hinterland and Caravan Trade between Orient and Occident, og doktorgradsavhandlingen er resultatet av dette arbeidet.