Nye doktorgrader
ny doktorgrad

Langvarig morfinbehandling kan gi økt smertefølsomhet

Ognjen Bojovic disputerer fredag 22. januar 2015 for ph.d.–graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: "Spinal sensitization and expression of immediate early genes"

Muligheten for å identifisere påvirkninger som kan påvirke integriteten av kroppen vår, nosiseptive stimuli, kan evolusjonsmessig være en av de viktigste overlevelsesegenskaper som levende vesener har. Smertefølelse representerer vårt subjektive inntrykk, som ofte er resultat av et spesifikt skadelig eller nosiseptivt stimulus, men som noen ganger også kan oppstå uten nosiseptiv stimulering.

Proteiner som dannes fra såkalte «tidlige gener» (Immediate-early gene proteins - IEGP) ser ut til å ha en meget viktig rolle i nervesystemet i prosesser som innebærer overføring av informasjon gjennom nervesystemet, i smerteregulering og ved nevropatiske smerter. Arc, c-Fos og Zif268 er noen av de IEGP som er mest forsket på og er muligens de viktigste i disse prosessene. En del tidligere studier har tydet på at prosesser som ligger bak signaloverføring mellom nerveceller og prosesser i nervesystemet som er nødvendige for smerteopplevelse ikke ville ha vært mulig uten disse IEGP.

I stipendiatperioden har Bojovic forsket på hvordan kraftig stimulering av isjiasnerven hos rotter påvirker distribusjonen og antallet av celler i ryggmargen som inneholder IEGP. Tidligere forskning utført av andre grupper har påvist at smertestimulering kan gi økt smertefølsomhet, og i tillegg at langvarig morfinadministrering kan senke smerteterskelen.

Hovedmålet med Bojovics studier var å bidra til forståelsen av prinsippene for smertebehandling og en nærmere klarlegging av mekanismene bak smertebehandling med opiater og behandling av nevropatiske smertelidelser. Resultatene representerer et skritt nærmere mot klarlegging av noen av de nevrofysiologiske mekanismene som er ansvarlige for prosessen bak nevropatiske smerter og økning av smertefølsomhet under langtids morfinbehandling.

Personalia:

Ognjen Bojovic, født i 1986, studerte medisin ved Universitetet i Beograd, Serbia. I løpet av studietiden begynte han å forske på c-Fos og Zif268 i hippocampus ved Institutt for anatomi. Han har hatt en stipendiatstilling ved Institutt for biomedisin ved Universitetet i Bergen fra 2011 under veiledning av prof. Arne Tjølsen og prof. Clive Bramham. Bojovic er nå turnuslege ved Haraldsplass Diakonale sykehus.