Nye doktorgrader

Korstogene sin rolle i Norge

Pål Berg Svenungsen disputerer fredag 11. mars 2016 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen, «Norge og korstogene – En studie av forbindelsene mellom det norske riket og den europeiske korstogsbevegelsen, ca.1050-1380».

Avhandlingen har som overordnet mål å belyse norske relasjoner til den europeiske korstogsbevegelsen ca.1050-1380. Det er en betydelig oppgave. De fleste delelementene i avhandlingen har vært kjent blant historikere tidligere, men dette er første gang den norske involveringen i korstogsbevegelsen systematisk kontekstualiseres og settes inn i den allmenne europeiske utviklingen. Svenungsen trekker inn tidligere forskning, både norsk og europeisk, og bygger sin studie på et omfattende kildemateriale fra inn- og utland. Avhandlingen tar opp en rekke underliggende problemstillinger og behandler vidt forskjellige temaer og begivenheter, men korstogenes og korstogsideologiens utvikling skaper likevel koherens.

Avhandlingens struktur er tredelt. Den første delen dekker den første formative fasen, fra omkring 1050 til omkring 1200. Fokuset er her på forutsetningene for og den militære deltakelsen i de store europeiske korstogsekspedisjonene til Midtøsten og andre korstogsarenaer. Den andre delen dekker den videre utviklingen på 1200-tallet, der korstogene ble en integrert del av periodens politiske kultur. Her ses korstogsdiskursens utvikling i sammenheng med etableringen av diplomatiske forbindelser mellom det norske riket under kong Håkon Håkonsson (r. 1217-1263) og andre europeiske monarker og pavedømmet. I tredje del undersøkes korstogsskattleggingen i Norge, særlig hvordan den var organisert og gjennomført, fram til 1380. Utviklingen av et pavelig skattesystem på 1200- og 1300-tallet skildres både ut fra et pavelig (europeisk) og et norsk perspektiv. Studien avslutter i 1380 siden det i tid sammenfaller med store endringer både i den politiske situasjonen i Norden og innad i korstogsbevegelsen. Avhandlingen bringer fram ny kunnskap om korstogsbevegelsens rolle i en periferi av middelalderens katolske Europa, men gir også en bedre forståelse av mekanismene bak det norske rikets integrering i et europeisk kulturfellesskap i høy- og senmiddelalder.

Personalia

Pål Berg Svenungsen (f. 1985) er utdannet historiker ved Universitetet i Bergen. Han fullførte en bachelorgrad i 2008 og en mastergrad i 2010. I 2011 ble han stipendiat ved Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap. Hans forskningsinteresser er sentrert rundt europeisk høy- og senmiddelalder, men favner over et bredt spekter av relaterte temaer. Svenungsen er dessuten en av få norske historikere som har arbeidet med korstogsstudier.